Afscheiden van zilver uit een fixeerbad.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 35

Afscheiden van zilver uit een fixeerbad.

In het grijze verleden van de analoge fotografie werd een ontwikkelde foto

gefixeerd (= houdbaar gemaakt) d.m.v. een ca 1M Na2SO3 oplossing.

Bij het fixeren van een ontwikkelde foto wordt het AgBr dat niet belicht is geweest

en naderhand niet gereduceerd is geworden tot Ag, complex opgelost in een

Na2SO3 opl.

In professionele installaties wordt dit opgeloste AgBr d.m.v. elektrolyse ontleed in

Ag(s) en Br2 dat weer gemakkelijk door S2O32- gereduceerd wordt tot Br-

Thuis heb ik eindeloos, zonder resultaat, geprobeerd om het Ag als een mooi

laagje neergeslagen te krijgen. Steeds vormde zich in plaats van Ag metaal

AgS en het verder gevormde S2- maakte de oplossing bovendien ongeschikt voor verder gebruik.

Ik heb de proef gedaan met zeer kleine stroomdichtheden van 0,1A / dm2en bij grotere strroomdichtheden van 4A / dm2.

Ook heb ik de temperatuur gevarieerd van 15o C tot 35 o C.Daarnaast heb ik de pH gevarieerd van pH= 5, pH= 7 en pH= 9

Alles zonder het gewenste resultaat.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Groetjes Harrie

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Afscheiden van zilver uit een fixeerbad.

Welke spanning(en) heb je gebruikt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 35

Re: Afscheiden van zilver uit een fixeerbad.

De spanning is niet relevant, deze wordt uitsluitend bepaald aan de elektroden door de wet van Nernst en eventueel de Ohmse weerstand van de oplossing.

Stel 0,1M AgNO3 opl. dan is de spanning tov de H2 elektrode aan de -pool +0,77V en aan de +pool +1,20 V.

Het spannigsverschil is dan 0,43 V, afgezien de overspanning van de elektroden die misschien wel 0,5 V bedraagt zodat er een vast spanningsverschil is van 1V. Bovendien moet men rekening houden met complexvorming van Ag+ met S2O3 2- en dat aan de pluspool ipv O2 SO42- gevormd wordt. De gemeten geleidbaarheid van een 1M Na2S2O3-opl.bij 20oen een plaatopp. van 1cm2 en d = 1cm is 0,2S of 5 Ohm.

Het spanningsverschil bij I = 0,4A is dan 1+ 0,4x5 = 3 Volt wat een normale praktische waarde is. Normaal ga ik uit van een spanningsbron met open spanning van 5 V en past zich de spanning aan aan de elektrolysecel.

De reductie van S tot S2-heeft een normaalpot. van -0,508 V, het lijkt dus onwaarschijnlijk dat bij de aangelegde spanning dus S2- kan ontstaan omdat deze veel lager is die van Ag+..

Meer is er over de spanning niet te zeggen.

Groetjes Harrie

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Afscheiden van zilver uit een fixeerbad.

Je doet elektrolyse en dan is die spanning natuurlijk wel degelijk relevant. Zonder verdere info kan een ander immers enkel gissen of je een normale overpotentiaal aanlegt of een veel te grote overpotentiaal gebruikt.

Als er S2- ontstaat, en de enige bron is S2O32- dan moet de conclusie luiden dat S2O32- gereduceerd wordt.

Op welke veronderstelde redox halfreacties hebben de getallen die je noemt betrekking?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 35

Re: Afscheiden van zilver uit een fixeerbad.

Dag Marco,

Natuurlijk kun je zeggen dat de spanning wel relevant is, maar dan moet je toch bedenken dat je een minimum spanning aan moet leggen om de reactie te laten verlopen binnen een redelijke tijd

Zoals ik al gezegd heb was was het potentiaalverschil 3V over de elektroden. Een minimum spanning om een redelijke stroom van 0,4A te verkrijgen.

Zelfs met deze stroom duurt het al ruim 3 uur om 1L oplossing met 5g Ag+te ontzilveren bij een een rendement van 100%.Zeker kan ik dan wel zeggen dat dit een normale overspanning is.

Aan de spanning is dus weinig te veranderen.

Misschien kun je een andere oorzaak bedenken waarom dat vervelende S2-ontstaat.

De halfreacties waar je om vraagt:

S + 2e → S2--0,508V ( Handbook of chemistry and physics)

De reactie met S2O32-wordt helaas niet vermeld, maar ik verwacht dat het niet zo veel verschilt.[S2O32-= 1M)

Ag+ + e → Ag (+ 0,8 V standaard, [Ag+] = 5.10-2M ) (Binas)

Overspanningen uit: Physische chemie van Verbrug en Dewald

Ik hoop dat je zo voldoende informaties hebt om wat te kunnen bedenken.

Groetjes Harrie

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Afscheiden van zilver uit een fixeerbad.

De oxidatiereactie die je wil laten verlopen heeft een SEP van ongeveer 1 V; met de SEP van Ag+/Ag benodig je dus ongeveer 0.2 a 0.3 V, rekening houdend met een overpotentiaal van 0.5 V heb je dus minder dan een volt nodig om de reactie mogelijk te maken.

Met een potentiaalverschil van 3 V maak je allerlei nevenreacties mogelijk. De reductiepotentiaal van S2O32- zal inderdaad vergelijkbaar zijn met die van S maar/en ligt dus wel degelijk binnen het bereik bij een potentiaalverschil van 3 V.

Wellicht is het een optie om te spelen met de concentraties. Br- of S2O32- verlagen of verhogen door het corresponderende natriumzout toe te voegen.

Waar wil je het zilver op neer laten slaan?

p.s.

Je schiep wat verwarring met je verwijzing naar de volgende potentialen:

Stel 0,1M AgNO3 opl. dan is de spanning tov de H2 elektrode aan de -pool +0,77V en aan de +pool +1,20 V.



Het spannigsverschil is dan 0,43 V, afgezien de overspanning van de elektroden die misschien wel 0,5 V bedraagt zodat er een vast spanningsverschil is van 1V. Bovendien moet men rekening houden met complexvorming van Ag+ met S2O3 2- en dat aan de pluspool ipv O2SO42-gevormd wordt.
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat je daar bedoelde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer