[scheikunde] Algemene gaswet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Algemene gaswet

Het is de bedoeling dat ik de massa bereken van 3,0 mol O2-gas bij 27 graden celcius en 2026 hpa.

Ik weet alleen niet hoe ik hier aan moet beginnen. Ik ken de formules van de gaswet voor normale omstandigheden en de gaswet voor de niet normale omstandigheden (wat hier het geval is, toch?). Maar hoe kom ik dan aan die molaire massa en aan het gasvolume? Ik krijg de formules namelijk niet juist gezet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Algemene gaswet

druk en temperatuur zijn hier slechts totaal overbodige gegevens.

3 mol zuurstofgas heeft een zekere massa, ongeacht temperatuur, druk, of verkiezingsuitslag ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Algemene gaswet

Inderdaad, dat is een vast gegeven.

Moest je het volume van die hoeveelheid zuurstof moeten uitrekenen dan had je de gaswet nodig, maar in deze vraag is het enige dat je nodig hebt de molmassa van zuurstof).
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Algemene gaswet

Ik snapte het al niet meer. Heel erg bedankt! :)

Berichten: 45

Re: Algemene gaswet

elke mol zuurstof heeft een massa, ook als deze opgewarmd wordt of onder druk staat, heeft elke mol zuurstof nog altijd dezelfde massa, dat kun je niet bij toveren of laten verdwijnen. in het periodiek systeem kan je deze massa per mol vinden zodat je de massa kan weten van 3 mol zuurstofgas. ben je zeker dat dit de vraag is? het lijkt me raar dat je teveel gegevens krijgt. kan het zijn dat je de massadichtheid moet berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Algemene gaswet

samve schreef: di 03 sep 2013, 18:36
het lijkt me raar dat je teveel gegevens krijgt.
Nou, ik kan veel toetsvragen en examenvragen bij elkaar rapen waar dat met opzet wordt gedaan. Kwestie van laten analyseren wat er gedaan moet worden, en wat daar aan gegevens voor nodig is, de juiste bomen uit het bos zoeken zogezegd. Is ook een nuttige vaardigheid. Zelfs op vmbo doen we dat wel, al gaan we dan niet zo ver als hier door iemand bewust de verkeerde kant op te lokken (hee, temperatuur en druk, dat moet iets met gaswet zijn.)

Wat ook nog mogelijk is, is dat die temperatuur en druk ergens in een vervolgvraag, die wij hier op dit forum niet zien, wél noodzakelijke informatie zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Algemene gaswet

Meer informatie geven dan strict noodzakelijk lijkt me didactisch een prima oplossing - je moet dan zelf uitvogelen welke getallen wel of niet relevant zijn voor het beantwoorden van de vraag, en voor eventuele vervolgvragen.

Zo werkt het in de praktijk natuurlijk ook: als je op iets gaat zoeken krijg je een hele hoop informatie waarvan meestal maar een klein deel relevant is voor jouw vraag.

Anderzijds is deze vraag wel gemeen ondat het enige gegeven dat je nodig hebt niet gegeven wordt: de molmassa van zuurstof. Ik neem aan dat je die kunt/mag opzoeken in een binas of iets dergelijks op een examen, maar zonder die informatie is het vraagstuk onoplosbaar.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Algemene gaswet

Benm schreef: wo 04 sep 2013, 02:26
Meer informatie geven dan strict noodzakelijk lijkt me didactisch een prima oplossing - je moet dan zelf uitvogelen welke getallen wel of niet relevant zijn voor het beantwoorden van de vraag, en voor eventuele vervolgvragen.

Zo werkt het in de praktijk natuurlijk ook: als je op iets gaat zoeken krijg je een hele hoop informatie waarvan meestal maar een klein deel relevant is voor jouw vraag.

Anderzijds is deze vraag wel gemeen ondat het enige gegeven dat je nodig hebt niet gegeven wordt: de molmassa van zuurstof. Ik neem aan dat je die kunt/mag opzoeken in een binas of iets dergelijks op een examen, maar zonder die informatie is het vraagstuk onoplosbaar.
Je hebt helemaal gelijk. Teveel informatie geven is juist goed.

De molmassa kunnen wij opzoeken in het periodiek systeem, want wij hebben geen binas. Dus dat kunnen we inderdaad wel doen!

Reageer