Magnetisme bij zwaar omstandigheden( zeewater)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Magnetisme bij zwaar omstandigheden( zeewater)

Hallo,

Afgelopen week met een kleine opdracht begonnen. Het doel is om een 2 schuifdeuren waterdicht te krijgen, de aansluiting tussen beide schuifdeuren.

Het gaat om 2 schuifdeuren die 100% waterdicht moeten zijn onder extreme omstandigheden op zee.(zoutwater)

Een idee die ik verder wil uitwerken is om hier een (elektrische)magnetische strip tussen te zetten. Dit omdat wij op het werk enkel een knop hoeven in te drukken bij het toegangshek, en het hek dan openschiet. Dit door middel van 2 magneten.

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken en of dit haalbaar is?

Alvast bedankt!

N.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Magnetisme bij zwaar omstandigheden( zeewater)

Mogelijk lijkt me alles. Een druk op de knop, een vasthoudrelais, een paar elektromagneten worden bekrachtigd en twee schuifdeuren worden met voldoende kracht tegen hun seals aangedrukt. Andersom zou ook nog kunnen: permanente magneten houden de deur waterdicht, elektromagneten werken dat na een druk op de knop tegen zó dat de deuren ondanks de permanente magneten tóch geopend kunnen worden.

Eén groot nadeel: zware omstandigheden betekenen ook een risico voor de stroomvoorziening. Gesteld dat die uitvalt: in het eerste geval verdwijnt daarmee de waterdichtheid van de deur, en dat lijkt mij onder dat soort risicovolle omstandigheden juist NIET wenselijk. In het tweede geval zal die deur niet meer min of meer normaal geopend kunnen worden totdat de stroomvoorziening is hersteld. In hoeverre dat een probleem is hangt af van waarvoor de deur is bedoeld denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Magnetisme bij zwaar omstandigheden( zeewater)

Heb je wat meer informatie?

Afmetingen, krachten, onder of boven de waterspiegel, functie van de deuren, is er noodzaak om de deuren met de hand te kunnen openen als er geen stroomvoorziening is enzovoort.

Als de deur onder de zwaarste omstandigheden beslist dicht moet zijn lijkt ook mij dat elektromagneten geen goede keuze zijn. Sterke permanente magneten (en een elektrisch en/of handmatig losmechanisme) zou een mogelijkheid kunnen zijn. Neodymium is zeer sterk, maar kan niet tegen zout water en zou ingekapseld moeten worden, zo ongeveer als de magneetstrip in een koelkast.

Berichten: 3

Re: Magnetisme bij zwaar omstandigheden( zeewater)

Iets meer informatie: de deuren zullen +/- 2 meter hoog worden en 1m breed, Ze staan boven het waterniveau en moeten ongeveer de kracht van een brandslang tegenhouden. De gleuf tussen de beide schuifdeuren moet 100% tegenhouden. Zodra de stroom uitvalt moeten deze deuren nog wel open kunnen op een of andere manier, maar had begrepen dat je actieve en passieve elektrische magneten hebt. Hier zou je dus tussen kunnen kiezen? Het idee van de sterke permanente magneten met een eigen losmechanisme klinkt ook wel goed. Volgens mij werkt het hek die ik met een pasje open kan doen ook op deze manier. Ben benieuwd of ik dit systeem tussen de 2 deuren kan inbouwen om deze waterdicht te krijgen. De deuren die er nu inzitten gaan open door middel van een knopje indrukken , dus stroom loopt hier al. Hebben jullie verder nog goede ideeen hiervoor of handige tips?

Berichten: 3

Re: Magnetisme bij zwaar omstandigheden( zeewater)

Hallo,

iemand hier nog verder een idee over? Of meer informatie nodig? Kan het zeer goed gebruiken.

hieronder even een kleine schets van het idee. de ene strip is een magnetische strip, de andere een rubberen.

Ik denk dat dit samen 100% waterdicht moet zijn, en door middel van een knop in te drukken die normaal gesproken de schuifdeuren openschuift, ook de stroom door de magneten verwisselt waar deze elkaar loslaten...
Bijlagen
20130906_135903.jpg
20130906_135903.jpg (42.47 KiB) 363 keer bekeken

Reageer