[natuurkunde] Onderzoek aerodynamica zonder windtunnel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Onderzoek aerodynamica zonder windtunnel

Hallo,

Ik ben voor mijn profielwerkstuk bezig met een onderzoek naar de aerodynamica van vliegtuigen. Mijn plan was om van verschillende vleugels de aerodynamica te testen in een windtunnel. Maar gister is mij verteld dat ik helaas geen gebruik mag maken van de windtunnel. Ik heb me de afgelopen weken aardig verdiept in de (vliegtuig)aerodynamica en heb ook al een theoretisch goed gevuld verslag, alleen het praktische deel mist nog (en dat moet er per se bij). Het lijkt me jammer (en zonde) om een nieuw onderwerp te moeten kiezen puur en alleen vanwege het praktische deel, maar het lukt me ook niet om een praktische opdracht te bedenken waar geen windtunnel bij nodig is. Dus nu mijn vraag aan jullie: Heeft iemand een idee hoe ik een praktisch onderzoek naar de aerodynamica van verschillende vleugels kan uitvoeren zonder een windtunnel???

Alvast bedankt, Boudewijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Onderzoek aerodynamica zonder windtunnel

1) Waarom bouw je er niet zelf een? Dat hoeft er niet zo een te zijn waar je een hele 747 in kwijt kan, in een tunneltje van 0,6 x 0,6 x 2,4 m kun je al aardig wat. Twee multiplexplaten in de lengte doorzagen en je hebt alle wanden, inblaassysteem ontwerpen, Bob's your uncle.

2) kan dat om een of andere reden ook niet, wind is alleen maar lucht die beweegt t.o.v. een stilstaand voorwerp. Effecten van stilstaande lucht op een bewegend voorwerp zijn krek eender, beweging is relatief. Dus in plaats van je vleugel (?) in een windtunnel te zetten kun je ook je vleugel door stilstaande lucht bewegen. Het meten wordt alleen véél lastiger omdat de meetapparatuur met de vleugel moet meebewegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Onderzoek aerodynamica zonder windtunnel

Hmm, het zelf bouwen lijkt me vrij lastig, vooral het meten....

Is er niet iets van een experiment dat je kan doen om de aerodynamica te bepalen???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Onderzoek aerodynamica zonder windtunnel

BBreakthru schreef: zo 08 sep 2013, 20:20
vooral het meten....
Als je experimenten doet ontkom je sowieso niet aan meten, windtunnel of geen windtunnel. Of, wat noem jij "experiment" ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Onderzoek aerodynamica zonder windtunnel

Het gaat er vooral dat we iets kunnen toetsen, ik zat zelf te denken aan hoe we het meeste lift kunnen creëren, is dat te doen zonder windtunnel, denk je? Of miss. onderzoeken hoe we de grenslaag/het getal van Reynolds positief kunnen beïnvloeden?? Ik zou sowieso niet echt weten hoe ik zoiets zou moeten meten.....

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Onderzoek aerodynamica zonder windtunnel

Je kan natuurlijk een paar modellen een "gecontroleerde"** vlucht laten doen, en daarvan de vluchttijd/afgelegde afstand opnemen.

**lees: van een gebouw afgooien :twisted:

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Onderzoek aerodynamica zonder windtunnel

Daar is precies niets gecontroleerds aan.

Zo'n windtunnel is helemaal zo moeilijk niet. En als je al voor ogen hebt wat je wil gaan meten (lift) dan is het al bijna in kannen en kruiken.

Lift is de opwaarste kracht die een voorwerp ondervindt. Je zult dus een kracht moeten meten. Tijdens de natuurkundepractica heb je vast wel een "apparaat" gezien waarmee dat kan. De uiteindelijke meetopstelling zou dan bestaan uit een zelfgebouwde windtunnel, een manier om daar lucht in te blazen, een manier om je voorwerp te bevestigen en iets waarmee je een kracht uitleest.

Nog een kleine suggestie: als je lift gaat meten zou je bijvoorbeeld kunnen onderzoeken welke invloed de stand van de vleugel t.o.v. de luchtstroom heeft op de lift.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer