olieproduct stroom geleidend maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

olieproduct stroom geleidend maken

WIe weet een vaste stof die in oplossing gaat bij aanraking met een olieproduct (gasolie, benzine, kerosine ed) zodat het olieproduct wel stroom geleidend wordt? Ik heb al soda, zout, suiker, grafiet, wasmiddel gebruikt, maar niets werkt. Lastige uitdaging!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: olieproduct stroom geleidend maken

Waarom moet het een vaste stof zijn? En wat is het doel van het geleiden van de stroom? Hoe goed moet het geleiden?

Olieproducenten hebben hier heel veel onderzoek naar gedaan. Vooral voor het bijtanken van vliegtuigen in de lucht is het niet handig als er statische elektriciteit wordt opgebouwd door de wrijving. Hiervoor worden zogenaamde "anti-statische additieven" (ASA) toegevoegd aan de kerosine.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: olieproduct stroom geleidend maken

Ben wel benieuwd waarom je olie geleidend wil maken.

De genoemde stoffen lossen wel goed op in water, maar niet in olie. Ik zou ook niet weten waarmee het wel zou lukken.

Berichten: 2

Re: olieproduct stroom geleidend maken

Ik heb een chip waarmee ik opstand kan bepalen of die nat is of niet. Nu wil ik hem ook functioneel maken voor koolwaterstoffen. Dit lukt alleen als ik een ionenwisseling op gang weet te brengen, dus vandaar de gedachte om een vaste stof in de vorm van een poeder op de chip aan te brengen en zodra er een oliegeraleetdr product op terecht kotm het dezelfde functionaliteit krijgt als bv water of een ander geleidende stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: olieproduct stroom geleidend maken

Als ik het goed begrijp wil je dus eigenlijk niet dat die stof oplost, anders werkt het maar 1 keer...

Zijn er ook stoffen waarvan je niet wilt dat de chip erop reageert? Er zijn andere sensoren dan alleen geleidingsvermogen, bijvoorbeeld zou je kunnen denken aan een "warmtecapaciteitssensor": een temperatuursensor die is geintegreerd met een oscillerende warmtebron waardoor je kunt bepalen of er een bulk medium tegenaan ligt.

Reageer