Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

Hoi,

ik worstel nogal met het probleem hoe ik een aandrijving door moet rekenen.

Gegeven:

dia. cilinder 1800 mm

breedte cilinder 2600 mm

Product dat met de cilinder getransporteerd wordt, moet met een kracht van ca. 1,5 Kn getrokken worden.

Max. rotatiefreq. cilinder 26,5 omw/min

Ik heb wel een vergelijkbare opstelling in de praktijk. Cilinder met tandwiel aangedreven door rondsel (i=3,6) vanuit reductor kast die aangedreven wordt door een gelijkstroommotor.

Hoe, waar en waarmee begin ik?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

Met een nauwkeuriger omschrijving van de werking en indien mogelijk een schetsje.

Ik snap op basis van bovenstaande beschrijving niets van de bedoeling / het probleem.

Berichten: 11

Re: Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

Hoop dat dit duidelijker is

:)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

Diameter cilinder is 1,8 m. Omtrek is dus 5,65 m.

26,5 omw/min geeft een verplaatsing van 150 m/min = 2,5 m/s

Kracht is 1,5kN (niet Kn)

Vermogen is dan 1,5kN * 2,5 m/s = 3,75 kNm/s = 3,75 kW.

Berichten: 11

Re: Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

Oké, dat stukje snapte ik nog. Maar op basis van wat kies je dan de grootte van de overbrengingsverhouding tussen tandwiel/rondsel en van de reductorkast. Kun je me daar me op weg helpen.

Of is het mogelijk om een reductorkast direct op de cilinder te zetten (dit moet dan geen enorme kast worden)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

Je kent het toerental van de cilinder en het toerental van de motor. Daarmee bepaal je de overbrengingsverhouding van de reductiekast.

Berichten: 11

Re: Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

klazon schreef: zo 15 sep 2013, 23:47
Je kent het toerental van de cilinder en het toerental van de motor. Daarmee bepaal je de overbrengingsverhouding van de reductiekast.


Oké, snap ik ook nog :) . Maar als ik nu zoals het plaatje een tandwiel op de cilinder zet dat aangedreven wordt door de reductorkast. Op basis van wat kies ik dan de verhouding van secundaire as reductor en tandwiel. Ik krijg dan 2 overbreningenen (reductorkast en tandwiel)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hulp gewenst bij aandrijving berekenen

Dat is toch gewoon een kwestie van tanden tellen en door elkaar delen?

In hoeverre is het plaatje al ingevuld? Is de motor al bekend (vermogen, toerental)?

Is de reductiekast al bekend (overbrengingsverhouding)?

Reageer