[wiskunde] berekenen van de richtingscosinus
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 11
berekenen van de richtingscosinus
Kan iemand me helpe bij het berekenen van de richtingscosinussen van een vector .
Ik zal een voorbeeld posten om met getallen uit te leggen dat is iets makkelijker misschien ?
vector => v = 3e1+4e2+12e3
alvast bedankt
Ik zal een voorbeeld posten om met getallen uit te leggen dat is iets makkelijker misschien ?
vector => v = 3e1+4e2+12e3
alvast bedankt
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: berekenen van de richtingscosinus
Kan je een tekening maken?
Om welke hoeken gaat het dan bij deze vraag ...
Om welke hoeken gaat het dan bij deze vraag ...
-
- Berichten: 11
Re: berekenen van de richtingscosinus
hoe kan ik daar een tekening van maken ?
om de richitngscosinussen meer weet ik ook niet
om de richitngscosinussen meer weet ik ook niet
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: berekenen van de richtingscosinus
Een tekening in R3 met de de bekende assen ...
Teken de vector en wat zouden dan de richtingshoeken moeten zijn.
- Pluimdrager
- Berichten: 3.505
Re: berekenen van de richtingscosinus
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
-
- Berichten: 1.617
Re: berekenen van de richtingscosinus
Wat is een richtingscosinus? Hoeveel cosinussen wil je hebben en wat stellen ze allemaal voor?
Het enige dat ik weet is dat de coördinaten van een vector in 3 dimensies in een orthonormaal stelsel: (e1, e2, e3) gelijk zijn aan het inproduct van de vector met e1, e2, resp. e3 oftewel de norm van de vector vermenigvuldigd met de cosinus van de hoek met de bijbehorende eenheidsvector (maal de norm van de eenheidsvector maar die is per definitie 1).
Is dat wat je bedoelt? Je moet dan voor de cosinus met de ie eenheidsvector de i-de coördinaat delen door de wortel uit 169. Dat is "toevallig" precies 13.
Het enige dat ik weet is dat de coördinaten van een vector in 3 dimensies in een orthonormaal stelsel: (e1, e2, e3) gelijk zijn aan het inproduct van de vector met e1, e2, resp. e3 oftewel de norm van de vector vermenigvuldigd met de cosinus van de hoek met de bijbehorende eenheidsvector (maal de norm van de eenheidsvector maar die is per definitie 1).
Is dat wat je bedoelt? Je moet dan voor de cosinus met de ie eenheidsvector de i-de coördinaat delen door de wortel uit 169. Dat is "toevallig" precies 13.
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: berekenen van de richtingscosinus
@A_U
De TS kent het inwendig product niet en dat is ook niet nodig ...
De TS kent het inwendig product niet en dat is ook niet nodig ...