quaternaire ammonium cationen met hplc en niet ic.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

quaternaire ammonium cationen met hplc en niet ic.

Beste mede forum bezoekers,

Ik heb een vraagje waarom het beter is om quaternaire ammonium componenten(mepiquat,chloormequat,paraquat en diquat) te analyseren met een lc-ms/ms en niet met een ic.

Ik heb op dit moment dat de voorbewerking voor de hplc minder tijdrovend is dan voor de ic. Dit omdat er met een ic een spe extractie gedaan moet worden en met de hplc een vloeistof extractie.

Verder is de lc-ms/ms goedkoper omdat er vele monsters geanalyseerd worden per dag. Er zijn hier vele spe kolommen voor nodig.

Verder is er voor de ic een goede cleanup nodig om het monster zuiver te krijgen. Bij de lc-ms/ms kunnen er onzuivere matrices geanalyseerd worden.

Weten jullie misschien nog meer voordelen van waarom de lc-ms/ms gebruikt word en niet de ic?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: quaternaire ammonium cationen met hplc en niet ic.

Je geeft erg weinig context. Wat voor monsters moet je analyseren? Een heldere oplossing is iets anders dan een grondmonster.

Zou snelheid/tijdsduur nog belangrijk kunnen zijn?

Bij de HPLC geef je ook meteen de detectie aan: ms/ms. Daar kun je dus meteen een identificatie van de geelueerde stof mee doen. Hoe zou je bij de IC de detectie doen? Alleen retentietijd?

In aanschaf lijkt me een HPLC-MS/MS geen goedkope oplossing....

Berichten: 3

Re: quaternaire ammonium cationen met hplc en niet ic.

De monsters die geanalyseerd worden zijn vooral granen, groente, fruit en zaden.

De methode die ik ontwikkeld heb voor de lc-ms/ms is 15 minuten. Voor het analayseren van de 4 componenten.

De detector van de ic bij ons op het laboratorium is op basis van het geleidings vermogen.

In de aanschaf is de lc ms/ms een duurdere oplossing. Echter krijgen wij honderden monsters per week. In een loop van tijd is de aanschaf van de spe kolommen(zijn nodig voor een goede extractie om een zuiverder extract te krijgen voor de ic volgene mij?) wordt die in de loop van tijd een grotere kostenpost.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: quaternaire ammonium cationen met hplc en niet ic.

Je hebt dus een uitgewerkte en geteste methode, en lijkt daar tevreden over. Kun je uitleggen wat dan je probleem is? Waarom heb je nog een langere lijst voordelen nodig?

Berichten: 3

Re: quaternaire ammonium cationen met hplc en niet ic.

Het is voor een project voor school, hier wouden ze een lijst met voordelen ten overstaande van de ic hebben. Van mijn stageplek heb ik gehoord dat de clean up de belangrijkste reden is waarom de lc wordt gebruikt en niet de ic. Ik heb ook een stuk uitgelegd over de analyse en extractie tijd. Dus heb een flink stuk kunnen typen. Bedankt voor die tip.

Reageer