Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Moderator: Rhiannon

Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Ik overweeg om zelf met allerlei freeware programmatjes (die ik al gedownload heb) muziek te gaan maken. Stijlen: prog rock, hard rock, psychedelica. Dat eventueel gecompleteerd met fractale video's.

Is dat voor een amateur te doen? En zo ja - hoeveel tijd en energie gaat daar dan inzitten voor het ergens naar lijkt?

Wie heeft er ervaring met zulke zaken, of tips?

Berichten: 74

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Er zijn inderdaad diverse programma's beschikbaar, al dan niet gratis, voor het zelf "maken" van muziek. Dat "zelf maken" kan varieren van het opnieuw rangschikken van muziekblokken (bv Sonicfire Pro en Sony Acid) tot het zelf van de grond af aan opbouwen van een muziekstuk. Er zijn zelfs programma's die uit willekeurige geluiden een muziekstuk kunnen opbouwen, bv Iris van Izotope. Er zijn ook programma's die muziek die je maakt life kunnen digitaliseren.

Ik weet niet welk soort programma jij van plan bent te gaan werken. Ik zelf doe veel met digitale video en ontwerp m'n achtergrond muziek met SonicFire Pro. Daarvoor hoef je geen verstand van muziek te hebben en ik kan de muziek exact aanpassen aan gebeurtenissen in de film.

Een muziekstuk vanuit het niets opbouwen is echter een hele kunst. Dat doe je niet zo maar. Dus tenzij je er echt gevoel voor hebt, wordt het niets. Maar ben je echt muzikaal, dan kun je schitterende dingen ontwerpen. Maar reken er maar wel op dat dit veel tijd gaat kosten.

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Mijn motoriek en snelheid zijn onvoldoende om bijvoorbeeld op een elektrische gitaar te kunnen excelleren. Ik heb dat wel geprobeerd, maar het matige resultaat blijft ver achter bij de geluiden/muziek die ik zou willen spelen. Mijn bedoeling is nu om via een klein keyboard aangesloten op de computer allerlei programmatjes te bespelen die het geluid van diverse instrumenten leveren. Die resultaten sla ik dan op, en daar bouw ik een muziekstuk van. Omdat het niet in één keer goed hoeft te zijn (en eventueel versneld kan worden afgespeeld) zou dat moeten lukken. - Dat is tenminste mijn bedoeling.

Berichten: 74

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

En welke programma's heb je gedownload?

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Theo22 schreef: zo 22 sep 2013, 14:27
En welke programma's heb je gedownload?
NoteWorthy Player

MIDInight Express II

AmazingMIDI

Audacity

Cool Edit 96

SoundEngine

Spectrogram

Soliton

Klangsyn

HammerHead

Userbank Creator

Speakonia

NoteGraphica (Wavetable Synthesizer) in SAVIHost

Abakos (Virtual Analog) in SAVIHost

Cygnus-SF in SAVIHost

CosmosXT (Phase Distortion) in SAVIHost

ASynth (Virtual Analog) in SAVIHost

Font!SF2 in SAVIHost

SFPlay in SAVIHost

Mini DiZi in SAVIHost

sfz in SAVIHost

Kanun in SAVIHost

Nay in SAVIHost

Mini ErHu in SAVIHost

Syntar in SAVIHost

DVS Guitar in SAVIHost

Syncoder (Vocoder) in SAVIHost

Delay Lama

En nog een hele lading Soundfonts.

Berichten: 74

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Heb je al deze programma's al onder de knie?

En realiseer je je dat hier een hoop editors en niet meer ondersteunde software tussen zit? Ik ben bang dat als je hier mee begint, dat je snel zult afhaken omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als je serieus muziek wilt maken en opnemen raad ik je aan om te beginnen met Magix Music Maker (niet gratis maar wel relatief goedkoop) en simpel in gebruik:

http://www.magix.com/nl/music-maker/

Bevalt het je en wil je later professioneel verder, dan kun je verder kijken bij Sony (Vegas en Soundforge), Adobe (Audition) en bij Izotope. Vooral die laatste heeft erg goede software, zowel voor het maken en verbeteren van muziek als het opknappen van audio. Maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan.

Berichten: 74

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Oh ja, nog iets. Werk je bij een Nederlandse universiteit of UMC? Dan kun je Adobe Audition CS6 kopen via Surfspot voor 23 euro 75 cent. Daar graag je dan ook nog vrijwel alle andere Adobe software bij kado. Dan kun je al weer een heel eind mee vooruit.

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Theo22 schreef: zo 22 sep 2013, 16:21
Heb je al deze programma's al onder de knie?
Een tijd geleden heb ik gigantisch veel programma's uitgeprobeerd. De lijst die ik gegeven heb bestaat uit die programmatjes die eenvoudig aan de praat waren te krijgen. Heel veel andere deden het niet, en die heb ik ook niet bewaard.
En realiseer je je dat hier een hoop editors en niet meer ondersteunde software tussen zit? Ik ben bang dat als je hier mee begint, dat je snel zult afhaken omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als je serieus muziek wilt maken en opnemen raad ik je aan om te beginnen met Magix Music Maker (niet gratis maar wel relatief goedkoop) en simpel in gebruik:

http://www.magix.com/nl/music-maker/
Dat ziet eruit als een alles-in-een-pakket, waarin al zit wat ik nu als aparte programmatjes heb. In principe zou dat handiger moeten zijn.
Bevalt het je en wil je later professioneel verder, dan kun je verder kijken bij Sony (Vegas en Soundforge), Adobe (Audition) en bij Izotope. Vooral die laatste heeft erg goede software, zowel voor het maken en verbeteren van muziek als het opknappen van audio. Maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan.
Professioneel zal mijn muziek (waarschijnlijk) nooit worden.

Nog een vraag: heeft het zin zo'n muziekprogramma op een aparte (aangepaste?) computer te laten draaien?

(Ook ben ik niet aan een Universiteit of Hogeschool verbonden.)

Berichten: 74

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

Bartjes schreef: zo 22 sep 2013, 16:45
Nog een vraag: heeft het zin zo'n muziekprogramma op een aparte (aangepaste?) computer te laten draaien?
Niet echt. Audio is natuurlijk veel minder belastend voor de computer dan video. Het enige kritische moment is wanneer je live muziek opneemt. De computer moet jouw toevoer aan data wel kunnen bijhouden. Maar zolang je niet met 20 kanalen tegelijk werkt zal dat niet zo'n probleem zijn, zelfs niet met een XP-pentium 4 PC. Je kunt namelijk altijd je anti-virus programma tijdelijk uitschakelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

http://www.kvraudio.com is een geinige link, hier staan veel VSTs op, met beschrijvingen, en een hoop is freeware.

Synthforum.nl is een ideale plek om informatie te vergaren, er staat ook een hoop uitleg over een hoop begrippen.

http://www.synthwiki.nl/index.php/Lowpass_filter

Het is zeker te doen om iets interessants te creëren, echte studio kwaliteit zal het niet snel worden.

Voordat je al te veel programma's naar je toe trekt zou ik beginnen met de basis.

Je hebt een DAW nodig, speakers, iets wat midi aanstuurt, synths, een mixer en effecten.

In de meeste DAWs (digitale audio workstation) zit alles al, in beperkte mate.

FL-studio is makkelijk in gebruik en een hoop over te vinden.

De proefversie laat je zelfs muziek exporteren, alleen niet je voortgang opslaan.

(al je standen van je nummer raak je kwijt, een soort word, waarbij je kan printen maar niet opslaan,

en alles opnieuw moet typen. Je moet het dus in 1 keer afmaken.)

Bijna alle DAWs wekren hetzelfde.
  • Er is een overzicht van sporen.
(een lijn waarin iets actief is, gitaar, zang, drums)
  • Het spoor, met een sequencer waarin VSTs aangestuurd door midi of samples van geluiden door lopen.
(De midi vertelt welke noten worden gespeeld, op welk volume, of het uit de linker of rechter speaker komt etc. Vaak zie je een piano waarin je de noten kan tekenen.)
  • Automation clips
(Deze geven het verloop van bepaalde eigenschappen aan, een soort functie, van bijvoorbeeld het volume van de zang, maar ook de frequentie van een oscillator.)
  • Een mixer
(Hierin komen de sporen en kunnen effecten worden toegevoegd, zoals galm.)
Je creëert een geluid of neemt een sample, stuurt dit aan in je sequencer, vervolgens zet je een drum patroon, of componeert een melodie (met midi). Het spoor gaat door een mixer, waarin je alle sporen bewerkt en op elkaar afstelt. Het eind geluid gaat via de hoofdmixer naar je speakers.

Veel eigenschappen kunnen op verschillende manieren verkregen worden, zo kun je in je VST je geluid naar je linker speaker sturen, vervolgens in je spoor het naar rechts sturen en in je mixer weer naar links.

FL studio komt met sytrus, een complexe synthesizer die met presets komt, hier is veel van te leren over de opbouw van geluid.

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

@ kwasie

Dank voor de info. Ik wil mij niet te veel door de programmatuur laten vertellen hoe het muziekstuk eruit moet komen te zien. Dat zou dan al snel House-achtige muziek worden, waar ik een hekel aan heb. Het is mijn bedoeling om die virtuele instrumenten te gaan bespelen via een klein keyboardje. Dat keyboardje heb ik nog niet - eigenlijk wil ik daar wanneer ik er een op de kop heb getikt eerst eens flink mee gaan oefenen zodat het bespelen van al die virtuele instrumenten redelijk lukt. Omdat ik nooit een virtuoos zal worden moeten die gespeelde stukjes vervolgens digitaal bewerkt worden tot het helemaal naar mijn zin is. Als al die stukjes zijn samengevoegd moet het - als het goed is - een muziekstuk zijn.

Eigenlijk wil ik die muziek-programmatuur niet op mijn gewone computer hebben die ik gebruik voor internetten, e-mailen e.d. Die muziek moet hobby zijn en blijven waar ik met een keyboardje op schoot (en een laptop?) in mijn luie stoel aan kan werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

De demo nummers in FL studie geven wel veel inzicht in hoe muziek en geluid in een synthesizer is opgebouwd.

Ondanks dat er veel elektronische muziek tussen zit, zijn niet alle demo's zo.

Er zit nog behoorlijk wat theorie achter akkoorden e.d. hier is wel veel over te vinden op bijvoorbeeld youtube.

Zo'n keyboardje is niet perse nodig, ik raad aan om eerst een wegwijs te worden in een DAW en even op synthforum te kijken.

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

kwasie schreef: ma 23 sep 2013, 20:32
Zo'n keyboardje is niet perse nodig, ik raad aan om eerst een wegwijs te worden in een DAW en even op synthforum te kijken.
Ik heb al wat virtuele instrumenten, maar kan nu met de muis maar één toets tegelijk spelen. Vandaar dat een keyboardje me handig leek.

Verder heb ik net LMMS gedownload. Is dat wat om te oefenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

LMMS is wel beperkt dacht ik. Maar om te beginnen kan het prima.

Met de muis spelen is niet handig, meestal werkt je toetsenbord ook,

met de letters qwertyu en de cijfers voor de zwarte toetsen.

dit heeft wel een aanzienlijke vertraging (van tiende seconde, een midi keyboard van duizendste).

Met de muis kun je wel noten in tekenen en deze laten afspelen, je tekent dus een soort orgel-draaiboek.

wanneer je een stukje pianospel direct als geluidsbestand opneemt en naar je DAW als sample gebruikt,

moet het goed gespeeld zijn. Als je het als midi opslaat, kun je elke noot afzonderlijk op de juiste positie plaatsen en aanpassen.

De midi vanuit je ingespeelde keyboard kun je ook zelf tekenen. Het hebben van een keyboard is voornamelijk handig wanneer je de melodieën makkelijker kan bedenken door te kunnen piano spelen.

Ook werkt het sneller met alles aansturen, maar dit is niet echt van toepassing wanneer je net begint.

Je gaf aan geen piano te spelen, maar wel andere instrumenten? En hoeveel ervaring heb je met muziek maken?

Muziek is een vak apart, maar kan heel wetenschappelijk worden benaderd.

http://www.synthforu...ead.php?t=67701

Re: Zelf digitaal interessante muziek maken - makkelijk of moeilijk?

kwasie schreef: ma 23 sep 2013, 22:00
LMMS is wel beperkt dacht ik. Maar om te beginnen kan het prima.
OK
Met de muis spelen is niet handig, meestal werkt je toetsenbord ook,

met de letters qwertyu en de cijfers voor de zwarte toetsen.

dit heeft wel een aanzienlijke vertraging (van tiende seconde, een midi keyboard van duizendste).
Net even geprobeerd. Het gaat inderdaad, maar handig is anders.
Met de muis kun je wel noten in tekenen en deze laten afspelen, je tekent dus een soort orgel-draaiboek.

wanneer je een stukje pianospel direct als geluidsbestand opneemt en naar je DAW als sample gebruikt,

moet het goed gespeeld zijn. Als je het als midi opslaat, kun je elke noot afzonderlijk op de juiste positie plaatsen en aanpassen.

De midi vanuit je ingespeelde keyboard kun je ook zelf tekenen. Het hebben van een keyboard is voornamelijk handig wanneer je de melodieën makkelijker kan bedenken door te kunnen piano spelen.

Ook werkt het sneller met alles aansturen, maar dit is niet echt van toepassing wanneer je net begint.
Dat zelf intekenen is interessant, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar dan zal ik het toch wel steeds moeten beluisteren omdat ik mij de muziek niet in netjes afgebakende noten voorstel. Ik vind het al snel te mechanisch klinken.
Je gaf aan geen piano te spelen, maar wel andere instrumenten? En hoeveel ervaring heb je met muziek maken?

Muziek is een vak apart, maar kan heel wetenschappelijk worden benaderd.

http://www.synthforu...ead.php?t=67701
Ik heb vroeger gitaar geprobeerd. Ook heb ik de nodige boeken over muziek(theorie) staan die ik als achtergrondinformatie kan gaan bestuderen.

Reageer