Kan je mobieltje aan de hand van de barcode de prijs van een boek lezen?

Moderator: Rhiannon

Reageer

Kan je mobieltje aan de hand van de barcode de prijs van een boek lezen?

http://androidbeing.com/q/free-application-android-book-scan-barcode.html

Bovenstaande link doet vermoeden dat je met een speciaal programmatje aan de hand van de barcode van een boek kan uitlezen hoeveel het boek in de winkel heeft gekost. Ik ben echter helemaal niet thuis in die moderne apparaten, dus mogelijk heb ik het mis. Wie weet hoe dit zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Kan je mobieltje aan de hand van de barcode de prijs van een boek lezen?

Er zijn inderdaad app's die dat kunnen. Dan heb je dus nodig: een smart phone, een dergelijke app, verbinding met internet ( want het programma zelf bevat geen database).

Re: Kan je mobieltje aan de hand van de barcode de prijs van een boek lezen?

Is dat gratis?

En is het vervolgens ook nog mogelijk die smart phone het gevonden bedrag met een zelf in te stellen factor te laten vermenigvuldigen om zo voor grote aantallen, in behoorlijke staat verkerende recente boeken op een gemakkelijke manier een aannemelijke tweedehandsprijs te vinden?

Edit: Ik heb nog wat op internet gezocht, en er bestaan voor boeken met barcode inderdaad allerlei app's. Vraag is alleen wat voor de Nederlandse situatie handig en gratis is...

Berichten: 12.262

Re: Kan je mobieltje aan de hand van de barcode de prijs van een boek lezen?

Er zijn genoeg apps om barcodes te scanned via de camera. Je kan dan bijv een barcode scannen en die vervolgens googelen, dat levert meestal prima resultaten op gezien die barcodes behoorlijk uniek zijn.

Of er een app is die specifiek op boeken scant weet ik zo snel niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om de barcode van een boek te scannen, en daar bijv 'amazon' achter te zetten om te zien wat het online kost.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kan je mobieltje aan de hand van de barcode de prijs van een boek lezen?

Er zijn heel veel apps die iets met barcodes doen inderdaad, al dan niet specifiek voor een onderwerp. Zo heb je bijvoorbeeld ook apps die aan de hand van een barcode van voedingsmiddelen je een complete lijst geven van wat erin zit of die het zelfs direct verwerken in een dieetprogramma (zo van: 100 gram van [barcode] --> 20kcal). Dat laatste heb ik wel eens gezien bij een vriendin die dat zelfs van eigen merk artikelen van de Lidl, Jumbo, etc. kan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Kan je mobieltje aan de hand van de barcode de prijs van een boek lezen?

Dat kan inderdaad, het zal user generated content zijn: als iemand iets scanned dat nog niet in de database staat kun je de gegevens van de verpakking overtikken en inzenden zodat de volgende persoon wel resultaat heeft.
Victory through technology


Re: Kan je mobieltje aan de hand van de barcode de prijs van een boek lezen?

Wat voor effect zal het gemakkelijk voor iedereen op zijn mobieltje kunnen nagaan van de vraagprijzen op de markt voor tweedehandsboeken hebben op de winkels en winkeltjes voor tweedehands en antiquarische boeken? Gaat het speciale van het boekenvak eraf? Worden de ouderwetse boekenman/vrouw en antiquaar overbodig?

(Ik ben zelf vrijwilliger bij een Kringloopbedrijf, vandaar mijn vragen. ;) )

Reageer