liedje in tegenfase/antigeluid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 108

liedje in tegenfase/antigeluid

is het mogelijk om een lied in tegenfase te zetten?

Zo ja, kun je dan ook zorgen dat je antigeluid creeerd, door gebruik te maken van 2 boxen achter elkaar?

alvast bedankt

groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

In tegenfase zetten is heel makkelijk. Je sluit één van de boxen verkeerdom aan.

Of dat ook antigeluid creëert weet ik niet, zou je proefondervindelijk moeten vaststellen.

Berichten: 12.262

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

Dat gebeurd inderdaad in de praktijk wel eens per abuis, waarbij 1 van de speakers verkeerdom wordt aangesloten.

Het totale effect is bepaald geen stilte, maar wel een vervelend geluidsbeeld waarbij sommige frequenties aardig verloren gaan in bepaalde posities in de ruimte.

Voor 1 zuivere toon zou het tot uitdoving kunnen leiden, maar bij weergave van muziek werkt dat op geen enkele plaats voor alle frequenties. Gezien de grote golflengtes is het vooral zo dat bastonen gaan uitdoven als je op redelijk gelijke afstand van beide luidsprekers zit.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

De geluidsgolven dragen een bepaalde energie, bij het botsen hiervan zouden deze perfect tot stilstand moeten komen.

Alsof je 2 voetballen precies even hard tegen elkaar schopt.

In werkelijkheid staan jouw speakers niet onder de exact zelfde hoek, de weerstand in de ene kabel is een heel klein beetje hoger, de lucht beweegt zelf etc. Hierdoor krijg je geen volledige opheffing.

Berichten: 108

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

maar hoe zou ik kunnen berekenen, hoever die 2 boxen achter elkaar moeten staan om het beste effect te krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

Volgens mij werkt het het beste als je de boxen pal naast elkaar zet. Als je ze achter elkaar zet krijg je een looptijdverschil, waardoor de faseverschuiving voor elke frequentie anders is.

Berichten: 12.262

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

Pal naast elkaar werkt als experiment het beste, maar zelfs dan moet je al vrij nauwkeurig op de middellijn gaan staan met je oor voor een redelijke uitdoving. Bij 1 kHz is de golflengte pakweg 30 cm, voor een goed merkbare uitdoving moet je pakweg een positie hanteren van 1/10e golflengte, dus op 3cm nauwkeurig even ver van iedere speaker.

Uiteraard speelt die uitdoving net zo goed een rol als je de speakers in gelijke fase aansluit, ook dan heb je stukjes waarbij frequenties elkaar uitdoven. Maar je hebt 2 oren, das alvast een pre - de kans dat een frequentie voor beide oren precies uitdooft is vrij klein. En we zijn dit gewend van geluiden uit natuurlijke bron die ook weerkaatsen etc zodat het niet zo snel heel vreemd klinkt.

Het probleem met 1 speaker(bank) in antifase schakelen zit hem vooral in de diepe bassen waarbij de golflengte zo groot is dat je met beide oren in een minimum kunt zitten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

Bovenop elkaar werkt misschien nog beter, als je de uitdoving met beide oren wilt horen. Dan hoef je je hoofd niet te kantelen.

Berichten: 108

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

oke dus als ik ze bovenop elkaar zet, dan kun je er gewoon recht naar met uitdoving in beide oren?

en wanneer je het gaat meten met een decibel meter, merk je dan wel verschil in db?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

Je hebt 2 punt bronnen die in alle richtingen geluid uitzenden.

Op 1 plek heb je uitdoving. Maar op een andere plek treed resonantie op,

waar het geluid versterkt word.

Het lijkt mij niet mogelijk om weer stilte te creëren.

Berichten: 15

Re: liedje in tegenfase/antigeluid

Behandel het als golfjes in water. Als je twee golfbronnen hebt, en de ene is negatief ten opzichte van de andere bron, dan heb je op het ene punt een versterking en op het andere een uitdoving. Het patroon lijkt een beetje op het Moiré patroon met circels.

Afbeelding

Als de boxen op elkaar staan, dan moeten ze wel op oorhoogte staan. Je veranderd aleen het probleem. Het grootste probleem is dat je verschillende frequenties hebt. Ik zit ineens te denken aan een rioolbuis met luidsprekers er in, en dan een Y verbinding. De luidsprekers aan de bovenkant van de Y, en de luisteraar aan de onderkant. Op deze manier heb je geen last van uitwaaieren voordat je er wat mee kan doen.

Groeten, Martijn.
Recht is iets kroms wat verbogen is.

Reageer