[natuurkunde] Rel. theorie Lorentztransformatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

Rel. theorie Lorentztransformatie

Hallo beste mensen :)

Ik ben bezig met een opgave, maar het wil nog niet zo goed lukken. Daarom vraag ik het hier maar, want zelf kom ik er helemaal niet meer uit.

1) Er zijn twee auto's die achter elkaar aan rijden. Ze verschillen een afstand x van elkaar en rijden allebei met snelheid v. De voorste auto zendt nu een lichtsignaal naar de achterste auto. Wanneer komt deze aan?

Zelf dacht ik eerst natuurlijk x(v+c), als je het volgens de klassieke manier doet. Voor zover ik weet mag je snelheden eigenlijk niet zo bij elkaar optellen (in de buurt van c), dus moet je het met een andere formule doen. Ik weet echter niet welke ik moet gebruiken.. Lorentztransformatie, lengtecontractie, tijddilatatie.. Ik weet dat ik nu allemaal dingen door elkaar gooi, maar door de bomen zie ik het bos niet echt meer. Later toegevoegd III:

Hmm, als je weet dat de auto's beiden met dezelfde snelheid gaan, dan kan je ook niet weten dat de auto's bewegen. Dus dan is het toch gewoon s = x/c? Dat zou best simpel zijn dan nog :P Maar de volgende vragen weet ik dan niet meer.

De volgende vragen heb ik echt geen antwoord op, want de eerste lukte al niet echt. Ik hoop dat ik op gang kan komen als iemand me in ieder geval bij vraag 1 op de goede weg helpt :)

2) Op het moment dat het lichtsignaal wordt verzonden, rijdt de auto langs een paaltje met een klok. Welke tijd geeft deze klok aan als de achterste auto de lichtstraal ontvangt?

3) Wat is de afstand tussen de auto's volgens de waarnemer bij het paaltje?

4) Wat is de relatie tussen het antwoord op vraag 2 en 3?

Later toegevoegd:

2) Je kan hier ook gewoon een formule invullen, namelijk t' = (t-vx/c^2)/(√(1-v^2/c^2)). Maar dan zit je weer met een x waarvan ik geen idee heb wat hij daar doet.

3) Hier zat ik nog te denken aan het gewoon invullen van de formule x' = (x-vt)/(√(1-v^2/c^2). Dat leek mij logisch, voor x vul ik x in, maar dan zat ik met de vraag wat ik voor t in zou moeten vullen. Wordt dat gewoon t=0 omdat de afstand tussen de auto's niet verandert voor de waarnemer bij het paaltje?

Het zou fijn zijn als iemand me zou kunnen helpen met deze vragen :)

Beroemdheid

Berichten: 546

Re: Rel. theorie Lorentztransformatie

Je antwoord op 1) is correct. Beschouw een waarnemer die met snelheid v met de auto's meebeweegt. Voor hem staat alles stil ten opzichte van elkaar en dus is er sprake van het niet-relativistische limietgeval met vrel = 0. Bij vraag 3) vul je inderdaad t=0 in. Je kunt afstand tussen de auto's zien als een lat met een lengte die niet verandert in het frame van de autobestuurders, dus gebruik je gewoon de formule voor lengtecontracties

w.b. vraag 2 ben ik niet zeker, en bij vraag 4 dus ook niet. Mijn kennis over SRT moet nodig opgefrist worden, en als ik toch verkeerd heb geredeneerd hoop ik dat iemand me snel corrigeert.

Reageer