Zeewierproductie op Noordzee

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Zeewierproductie op Noordzee

Zeewier kan nieuwe biomassastromen opleveren voor diervoeding, voedsel en non-food. Zo kunnen suikers en eiwitten uit zeewier een alternatief zijn voor soja en vismeel. Het gebruik van zeewier voor de productie van chemicaliën en biobrandstoffen is een klimaatvriendelijk alternatief voor fossiele grondstoffen.

Zeewier.jpg
Zeewier.jpg (112.75 KiB) 379 keer bekeken

70% van onze planeet bestaat uit oceanen en zeeën. Door productie naar zee te verplaatsen, zal er geen sprake meer zijn van competitie over landgebruik, het uitputten van bodemvoedingsstoffen en verlies van natuurlijk bos.

Vanuit winstoogmerk is zeewier voornamelijk aantrekkelijk als bron van hoogwaardige stoffen als omega-3-vetzuren, als bestanddeel van diervoeding en als basisstof voor chemische substanties. Op het moment wordt zeewier met name in China geproduceerd. Het onderzoeksteam beveelt aan zeewier in de Noordzee duurzaam te produceren, om op die manier extra waarde toe te voegen en een concurrerend product te kunnen bieden.


Organisatie onmisbaar

Naast het aanpassen van wetgeving om zeewierproductie op te mogen zetten op zee, is het noodzakelijk dat de verschillende offshore disciplines elkaar vinden. Om zeewierproductie succesvol te maken, is het nodig dat de verschillende kennisgebieden worden samengebracht: van plant- en bioraffinagekennis, tot sociale wetenschap. In samenwerking met verschillende economische sectoren, van maritieme techniek tot veevoederproducent, kan worden gewerkt aan de ontwikkeling van grootschalige, duurzame en zeewaardige installaties.


Bron:

Universiteit Wageningen


Wetenschappelijke publicatie (samenvatting in het Engels):

Sander van den Burg, et al.: A Triple P review of the feasibility of

sustainable offshore seaweed production in the North Sea
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Zeewierproductie op Noordzee

Toffe ontwikkeling, maar een nogal een merkwaardige aanname van de auteur;

confusie schreef: zo 29 sep 2013, 09:42
Door productie naar zee te verplaatsen, zal er geen sprake meer zijn van competitie over landgebruik, het uitputten van bodemvoedingsstoffen en verlies van natuurlijk bos.

Vanuit winstoogmerk is zeewier voornamelijk aantrekkelijk als bron van hoogwaardige stoffen als omega-3-vetzuren, als bestanddeel van diervoeding en als basisstof voor chemische substanties.

Waarom zal door de productie naar de zeeën te verplaatsen, de competitie over het gebruik, het uitputten van de bodem en het verlies van flora en fauna zich niet ook verplaatsen naar deze nieuwe 'bouwgrond'?


Het is ideologisch gesteld met het oog op een gezondere wereld en dat is prachtig, maar winstoogmerk blijft blijkbaar een belangrijke factor. Ik zie daarom niet in waarom een ideologie als deze spontaan zijn intrede gaat doen als we de boel verplaatsen naar de zee.


Het volledige artikel is overigens bijzonder lang en ik heb het nog niet helemaal gelezen, dus misschien kom ik er nog op terug.


Volledige artikel:

Sander van den Burg, et al.: A Triple P review of the feasibility of

sustainable offshore seaweed production in the North Sea

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Zeewierproductie op Noordzee

Dat ben ik met je eens. De onderzoekers hebben een techniek ontwikkeld die nuttig voor mensen kan zijn en die de bestaande natuur niet hoeft te storen. Helaas hoe mensen een techniek in realiteit gebruiken, is niet in die techniek vastgelegd, daarvoor zijn aanvullende wetten en afspraken nodig. Mogelijk is het verbouwen van zeewier een heel nuttige techniek, maar het lijkt mij dat er tevens wetgeving moet komen over hoe zeeteelt en natuur samen kunnen gaan.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Zeewierproductie op Noordzee

Ook mee eens.


Een ander probleem is dat zeewier vaak weinig vet bevat en dus niet zo geschikt is voor gebruik in bio-brandstoffen. Voor zover ik weet zijn er maar 2 manieren om dit te beinvloeden: genetische modificatie en selectief onthouden of toevoegen van stoffen/straling.


Beide lijken mij activiteiten die grondig aan regels moeten zijn gebonden, zeker als je wier vrij in zee rondzweeft.

Reageer