Krachten in een kolom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 72

Krachten in een kolom

Beste forumleden,

Ik ben bezig met het berekenen van een kolommenlift.

zie bijgevoegd de schets van de situatie.

En liftdek dat verplaatst wordt door middel van tandheugels zal naar 10 meter hoogte gebracht worden. op deze hoogte wordt door het gebruik van automatisering op het dek een bak afgeduwd met een kracht van 6200 N

mijn vraag is nu mag ik deze kracht verdelen over de 4 kolommen omdat er gebruik wordt gemaakt van tandheugels?

Bij het gebruik van tandheugels dient namelijk de heugel omsloten te worden.

of wordt dit en soort scharnier?

Eigenlijk wil ik dus weten werkt in dit geval het liftdek nu als schoor tussen de staanders.

als ik ga rekenen voor een staander met de belasting verdeeld over de 4 kolommen krijg ik bij een Koudgewalste U profiel van 80x200x80x5 (info uit MCB boek)

6,2 kN / 4 = 1.55kN per paal

Vmax = (-1550*10000^3)/(3*210000*9930000)

dan kom ik uit op -247,76 mm doorbuiging.

Dit zou dus betekenen dat het gekozen profiel de belasting niet aan kan.

mogelijkheid wordt dan om met het dek het profiel vast te grijpen waarnaar de bak wordt uitgevoerd hierdoor wordt het dan mogelijk om de krachten niet op het liftframe te zetten maar om deze af te leiden op de containerbanen.

Klopt deze berekening?

geldt het dek als schoor?
Bijlagen
uitleg.PNG
uitleg.PNG (60.78 KiB) 568 keer bekeken

Berichten: 72

Re: Krachten in een kolom

niemand die kan helpen ?

Berichten: 232

Re: Krachten in een kolom

Hoi Jasperse,

Ik beem aan dat dit onderdeel is van dezelfde constructie als de ligger?

Om te beginnen is het niet logisch om te concluderen dat de constructie "het niet aan kan" op basis van een vervorming. Voor het toetsen op het bezwijken van een constructie dient een sterkteberekening ten grondslag te liggen. Uiteraard kun je eisen stellen aan de vervorming, maar dit valt onder bruikbaarheidseisen.

Ik zou vervolgens allereerst een mechanica schema opstellen met daarin de juist oplegpunten en krachten. Je zegt dat je het dek als schoor wil gebruiken? Waar leid deze dan zijn krachten naartoe? Ik kan niet zo goed opmaken wat die twee zwarte lijntjes zijn.

Berichten: 72

Re: Krachten in een kolom

nou het gaat er zegmaar om dat op het moment dat de bak afgeduwd wordt betekend dit dat de kolom sterk genoeg moet zijn om niet zelf om geduwd te worden. vroeger werd er gelift met kettingen en dan werkt de kracht van het afduwen alleen op 2 profielen omdat het dek dan tegen deze palen werd aangeduwd (zaten wielen tussen). maar als ik nou tandheugels ga gebruiken wat een gesloten systeem is betekend het dus dat de 2 voorste palen ook mee doen in het opvangen van de kracht. maar klopt deze aanname?

Berichten: 232

Re: Krachten in een kolom

Ik zit niet in de werktuigbouw dus wellicht is het daarom voor mij wat lastiger om het in te beelden, en dan bedoel ik met name het detail met de tandheugel.

Als jij beoordeeld dat de verbinding in staat is een horizontale kracht over te dragen dan mag je inderdaad alle 4 de kolommen betrekken voor het opvangen van de horizontale kracht.

Reageer