Straling in de ruimte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 147

Straling in de ruimte

Beste wetenschapsliefhebbers,

Even wat achtergrond informatie: Ik ben student burgerlijk ingenieur en moet een groepswerk maken in verband met een ruimtereis naar mars. We moesten een onderzoeksvraag kiezen, en wij (mijn partner en ik) hebben gekozen voor de straling in de ruimte. Concreet: 'Worden astronauten, op een ruimtereis naar mars, blootgesteld aan schadelijke straling?'

Jullie horen mij waarschijnlijk al komen... Ik wil alles weten over de straling in de ruimte! :)

Wij weten, helaas, nog niet zo veel over straling in de ruimte. Dus zijn we al op het internet gaan surfen en in de boeken gaan neuzen naar informatie over straling. Allemaal zeer interessant. Maar misschien zijn er zaken dat we over het hoofd zagen, of zijn er wetten waaraan astronauten blootgesteld worden die we niet kennen.

Vandaar de vraag naar extra informatie over straling op astronauten die zich in de ruimte bevinden. Alle informatie is welkom, zowel artikels als dingen die je er zelf over weet.

Alvast bedankt voor de moeite om die bericht te lezen, en als je reageert nog eens super hard bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Fred & partner
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Berichten: 546

Re: Straling in de ruimte

Ik zou gewoon onderzoeken wat voor soort straling er in de ruimte zoal is. Als je wil weten hoe schadelijk het is voor mensen moet je kijken naar de energie van die straling. Dat hangt af van (zoals je waarschijnlijk wist) de frequentie (zie de formule van Planck). Hoog-energetische EM-straling is erg gevaarlijk, zeker omdat het ioniserend vermogen laag is. Veel meer dan EM-straling is er denk ik niet...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Straling in de ruimte