[scheikunde] Massabalans

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Massabalans

Hallo ik doe de studie Chemische Technologie en moet een maken met massabalansen maar ik kom er maar niet uit.Sorry dat ik mijn vorige topic verwijderd had maar het was me niet gelukt om eruit te komen :( Dit is de opdracht:

In een zoutfabriek wordt pekel ingedampt zodanig dat kristallen in de oplossing ontstaat. De damp die hierbij ontstaat bestaat uit alleen maar uit water en wordt gebruikt in de energie centrale. De verse pekel, die samen met de recyclestroom in de indamper instroomt, bestaat uit sulfaat, zout en water. De slurry uit de indamper wordt met behulp van een centrifuge gescheiden in kristallen en pekel. De pekel uit de centrifuge, bevat geen kristallen en wordt voor een deel gespuid en voor een deel teruggevoerd in de stroom naar de indamper. De zout kristallen bevatten geen sulfaat maar wel water.

Ik heb hier de volgende gegevens bij gekregen

Voeding verse pekel 4000 ton/hr

Voeding water 0,91 m/m %

Voeding sulfaten 0,004 m/m%

Spui sulaat 0,047 m/m%

Spui zout 0,35 m/m %

zoutkristallen water 0,147 m/m%

Spui fracte 2%

Nu moet ik hier dus d.m.v massabalansen maken de stofstromen berekenen maar ik kom er totaal niet uit. Het is alsof ik door de bomen het bos niet meer zie. Mijn vraag is dus of iemand me hier mee zou willen helpen.

Bedankt alvast
Bijlagen
opdracht processen en stoffen 4.xlsx
(11.04 KiB) 290 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Massabalans

In een zoutfabriek wordt pekel ingedampt zodanig dat kristallen in de oplossing ontstaat. De damp die hierbij ontstaat bestaat uit alleen maar uit water en wordt gebruikt in de energie centrale. De verse pekel, die samen met de recyclestroom in de indamper instroomt, bestaat uit sulfaat, zout en water. De slurry uit de indamper wordt met behulp van een centrifuge gescheiden in kristallen en pekel. De pekel uit de centrifuge, bevat geen kristallen en wordt voor een deel gespuid en voor een deel teruggevoerd in de stroom naar de indamper. De zout kristallen bevatten geen sulfaat maar wel water.

Ik heb hier de volgende gegevens bij gekregen

Voeding verse pekel 4000 ton/hr

Voeding water 0,91 m/m %

Voeding sulfaten 0,004 m/m%

Spui sulaat 0,047 m/m%

Spui zout 0,35 m/m %

zoutkristallen water 0,147 m/m%

Spui fracte 2%


Waar loop je precies vast? Hoe ver kom je met de hints gegeven in dit bericht?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Massabalans

Het lukt me niet om met massabalansen de massa's in de stofstromen te berekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Massabalans

Laat dan eens zien wat je hebt opgesteld.

Wat in ieder geval moet lukken is het in symboolvorm opstellen van de balansen op de relevante plaatsen in het proces. Misschien weet je de bijbehorende getallen nog niet, en misschien zie je ook niet direct hoe je die getallen kunt gaan berekenen, maar door geleidelijk aan in te vullen wat je wel weet kom je uiteindelijk richting een oplossing.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Massabalans

Ik heb de totaalbalans: Voeding=Waterdamp+Zoutkristallen+spui 4000=W+K+S

Deelbalans sulfaat 0,004/100*4000=0,047% Spui sulfaat

Deelbalans zout=(100-0,91-0,004)/100*4000=(100-0,147)% Kristallen zout +0,35% Spui zout

Deelbalans water= 0,91/100 *4000=Waterdamp water+0,147/100 *Kristallen water

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Massabalans

Mooi, dat zijn inderdaad correcte balansen over het gehele proces. Per apparaat kun je echter ook dergelijke balansen opstellen.

(maar) laten we eerst even terugkijken naar dat sulfaat; aan de hand daarvan kun je nu immers berekenen hoe groot de totale spuistroom is. Wat weet je nog meer van die spuistroom?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Massabalans

De spuistroom bestaat uit sulfaat zout en water als het goed is

De percentages van sulfaat en zout zijn gegeven dus is het percentage van water te berekenen (100-0,047-0,35=99,603% als het goed is alleen leek me dat wel veel maar het zou wel meten kloppen want het moet 100% worden en dat zijn de stoffen die in de spuistroom zitten

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Massabalans

Goed, dus even op een rijtje zetten:

- Je kunt de totale masastroom die gespuid wordt berekenen

- Je kunt de massastroom van alle componenten van die spuistroom berekenen

Je weet echter nog 1 ding meer over die spuistroom (staat in de gegevens die je hebt gekregen), en daarmee kun je weer verder rekenen aan de andere stromen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Massabalans

stof % ton/hr

pekel 100 50,1276072

sulfaat 0,047 0,0000752

Zout 0,35 13,87204

water 99,603 36,255492

Dit heb ik van de spui berekend vanuit de gegevens van de voeding. En dat gegeven wat je bedoelt is dat die 2% fractie dat dus 98% recyclestroom is denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Massabalans

Inderdaad. Dat ga je later nodig hebben in de berekening.

Maar probeer nu eens op eigen gelegenheid verder te gaan. Iedere keer wanneer je iets berekent kan dat gegeven ergens anders weer nuttig zijn. Het is dus een kwestie van terugkijken naar wat je hebt opgeschreven, en zien of je daar alweer wat kunt invullen.

Je had bijvoorbeeld:
Deelbalans zout=(100-0,91-0,004)/100*4000=(100-0,147)% Kristallen zout +0,35% Spui zout
Die "0,35% spui zout" heb je zojuist berekend, dus hoe kun je verder? En wat wordt dan de volgende stap?

p.s. ik heb geen idee waar deze getallen vandaan komen, maar ze zijn niet juist:
stof % ton/hr

pekel 100 50,1276072

sulfaat 0,047 0,0000752

Zout 0,35 13,87204

water 99,603 36,255492
Wat er aan sulfaat gespuid wordt (in ton/hr) is gelijk aan wat er in de voeding binnenkomt, en kan, gezien de gegevens over de voeding, nooit zo'n "raar" getal zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Massabalans

Ik had gehoopt dat met een paar vragen en antwoorden de opgave inmiddels zover zou zijn dat je onderstaande conclusie kon gaan trekken, maar bij deze:

De gegeven fracties zijn geen massaprocenten, maar "gewoon" fracties. Je merkt (op zich terecht) op dat de recyclestroom wel erg veel water bevat, maar op dezelfde wijze had je kunnen concluderen dat er iets aan de voeding niet klopte. Het gaat over pekel, dus een zoutloplossing; dat bevat (uiteraard) geen 0.91% water (en dus 99% zout). Een massafractie 0.91 is een stuk reëler...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer