[scheikunde] reactievergelijking kloppend maken (C3H5N3O9)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 161

reactievergelijking kloppend maken (C3H5N3O9)

Ik moet de volgende reactievergelijking kloppend maken,

alleen weet ik niet hoe je het beste kunt beginnen

C3H5N3O9-> CO2+H2O+N+O2

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: reactievergelijking kloppend maken (C3H5N3O9)

De eerste stap heb je al gezet door rechts de ontstane reactieproducten op te schrijven. Nu moet je er nog voor zorgen dat er rechts even veel atomen komen te staan als links. Opmerking: stikstof ontstaat niet als losse atomen maar als moleculen N2, dus dat moet je even corrigeren. Ga vervolgens na dat je links van 2 moleculen C3H5N3O9 uit moet gaan, en ga nu aan de hand daarvan stap voor stap na wat je moet doen om rechts even veel atomen te krijgen als links.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 161

Re: reactievergelijking kloppend maken (C3H5N3O9)

C3H5N3O9-> CO2+H2O+N2+O2

2C3H5N3O9->6CO2+5H2O+3O2

Wel, volgens mij klopt dit, alleen ik had nooit zelf bedacht dat je van twee moleculen C3H5N3O9 moet gaan moet je dit zelf bedenke? Want dit is niet gegeven in het vraagstuk

Berichten: 161

Re: reactievergelijking kloppend maken (C3H5N3O9)

nieuwemoed schreef: zo 06 okt 2013, 12:36
C3H5N3O9-> CO2+H2O+N2+O2

2C3H5N3O9->6CO2+5H2O+3O2

Wel, volgens mij klopt dit, alleen ik had nooit zelf bedacht dat je van twee moleculen C3H5N3O9 moet gaan moet je dit zelf bedenke? Want dit is niet gegeven in het vraagstuk
Nee het aantal O's klopt niet wat jammer

2C3H5N3O9-> CO2+H2O+O2

het lijkt me logisch om eerst de H's kloppend te maken

Dan krijg je 5H2O, dan de C's dan krijg je 6 CO2 dan heb ik rechts 17 O's+die O 2 is 19 O's rechts en links 18 dat klopt dus niet oeff kan iemand me een tip geven hoe je het beste deze soort vergelijkingen oplost

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: reactievergelijking kloppend maken (C3H5N3O9)

nieuwemoed schreef: zo 06 okt 2013, 12:36
ik had nooit zelf bedacht dat je van twee moleculen C3H5N3O9 moet gaan moet je dit zelf bedenken? Want dit is niet gegeven in het vraagstuk
Als je uitgaat van het gegeven dat stikstof als N2 ontstaat zie je dat 1 molecule C3H5N3O93 sitkstofatomen oplevert, wat betekent dat je op een gebroken aantal stikstofmoleculen uit zou komen. Door van 2 moleculen C3H5N3O9uit te gaan zul je zien dat je op een geheel aantal stikstofmoleculen uitkomt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: reactievergelijking kloppend maken (C3H5N3O9)

Ik weet niet op welk niveau je zit en in welk jaar, maar dit soort vergelijkingen oplossen leer je alleen maar door te oefenen. Ik zit zelf in V5, dus ben er nu 2 jaar mee bezig en ik had hier in het begin ook problemen mee aangezien ik niet wist waar ik moest beginnen. Ik heb mezelf toen aangeleerd om van links naar rechts te werken. Wat je wel goed doet is beginnen met de vergelijking opschrijven. Wat dan weer wel jammer is, is dat je nu opeens stikstof (N) bent vergeten? Een handig ezelsbruggetje is trouwens 'BrINClHOF' (zeg: brinkelhof). Dit zijn Br (broom), I (jood), N (stikstof), Cl (chloor), H (waterstof), O (zuurstof) en F (fluor). Deze komen altijd in moleculen voor, dus N2 en O2, snap je?

Goed, de vergelijking:

C3H5N3O9-> CO2+ H2O + N2 + O2

Nu kijk je hoeveel C, H, N en O links en rechts hebt staan en dan schrijf je dat op.

C 3x 1x

H 5x 2x

N 3x 2x

O 9x 5x

Nu kijk je eerst naar het eerste product dat gevormd wordt, in dit geval CO2. Je hebt rechts 3 koolstofatomen nodig, dus zet je een 3 voor CO2.

Probeer dit nu eerst ook voor H2O, N2 en O2.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 161

Re: reactievergelijking kloppend maken (C3H5N3O9)

Dankje ik krijg dan

C3H5N3O9->3CO2+2, 5H2O+1, 5N2+1/4O2

Alles verdubbelen geeft

2C3H5N3O9-> 6CO2+5H2O+3N2+0, 5O2

Ok ik wil die halve zuurstof weg hebben dan verdubbelen we nog een x:

4C3H5N3O9-> 12CO2+10H2O+6N2+O2

Nu zal het wel kloppen ja in mijn antwoordenboek zie ik nu dat het klopt dankje jeronimo en mathfreak

Reageer