[scheikunde] reactievergelijking kloppend maken (Fe + Br2)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 161

reactievergelijking kloppend maken (Fe + Br2)

Ik heb het volgende vraagstuk gemaakt maar nu kom ik erachter dat Fe uit 2atomen bestaat want ik had zelf:

Fe+3Br-> FeBr3

Maar dit kan dan niet het zou moeten zijn

2Fe+3Br2-> 2FeBr3

Het vraagstuk was

Ijzer reageert met broom tot ijzer3BRomide geef de reactievergelijking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: reactievergelijking kloppend maken (Fe + Br2)

Als je weet dat een bromide-ion de lading -1 heeft, wat is dan de lading die ijzer in ijzer(III)bromide moet hebben, dus wat wordt dan de reactievergelijking?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: reactievergelijking kloppend maken (Fe + Br2)

Er bestaat geen potje met Br- ionen, Fe reageert dus met het gas Br2
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 161

Re: reactievergelijking kloppend maken (Fe + Br2)

Dankje is het zo dat :

Als br de lading -1 heeft en dus het reactie product ijzer3bromide moet dit altijd neutraal zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reactievergelijking kloppend maken (Fe + Br2)

De vraag gaat niet over lading.

Je hebt ijzer met de formule Fe en broom met de formule Br2.

Je wilt ijzer(III)bromide = FeBr3 maken.

Dus: Fe + ...... Br2 -----> .....FeBr3

Hoeveel deeltjes Br2 heb je nodig om één deeltje FeBr3 te maken? (breuken mag nog even)

Berichten: 161

Re: reactievergelijking kloppend maken (Fe + Br2)

Ik wist m al (3Br2) links en 2Br3 rechts maar math freak begon over lading vandaar was mijn extra vraag behoort het reactie product altijd neutraal te zijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reactievergelijking kloppend maken (Fe + Br2)

Er staan links drie moleculen Br2 ok, maar rechts staan twee deeltjes FeBr3 en niet twee deeltjes Br3. Br3 bestaat niet.

Een zout (een verbinding tussen een metaal en een niet-metaal) zoals FeBr3 is ongeladen. Er zijn dus evenveel min- als plus-ladingen. Als dit niet zo was zou een pot zout geladen zijn en zou je een pot zout niet kunnen aanraken.

Reageer