Programmeren met Virtual Basic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Programmeren met Virtual Basic

Hallo, ik heb vorig jaar bij informatica gewerkt met een klein programma waarmee je gemakkelijk iets kunt maken, bijvoorbeeld een vragenformulier. Dit deden we alleen aan de hand van iets wat in de richting gaat van graphical user interface en bepaalde waardes die je aan een deel van het geheel geeft.

Dit jaar gaan we echter beginnen met het schrijven van codes met behulp van de programmeertaal Virtual Basic NET, om een begin te maken voor volgend jaar waarin we apps gaan maken.

We zijn nu bezig met het schrijven van eigen methodes en moeten die dan beschikbaar maken als de gebruiker ze oproept. Uiteindelijk moet het zo worden dat je het formulier 10 pixels groter en kleiner kunt maken en ook dat de gebruiker kan aangeven hoeveel pixels het groter of kleiner moet worden. Je hebt dus 4 buttons (1 voor 10 pixels groter, 1 voor 10 pixels kleiner, 1 voor x pixels groter en 1 voor x pixels kleiner). Die voor 10 pixels groter of kleiner zijn niet moeilijk. Ik schrijf dan de volgende code:

Public Sub frmGroter

Private Sub Me.Width = Me.Width + 10

Me.Height = Me.Height + 10
En voor kleiner maak ik dan een Public Sub frmKleiner aan. Je kunt dan later weer die frmGroter of frmKleiner oproepen bij de betreffende code van de button. Maar hoe moet dit dan voor zo'n methode waarbij de gebruiker zelf het aantal pixels in kan vullen in een textbox? Want m'n docent zegt dat we het zelf uit moeten vinden hoe we die methode moeten schrijven, maar hoe kunnen we nou een methode schrijven als we niet eens weten welke codes we moeten gebruiken?! ](*,)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Programmeren met Virtual Basic

In VB heb je daar een InputBox voor. Kijk eens op de mdsn pagina ervan (link) voor meer uitleg en voorbeelden.

Reageer