[biologie] Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

Ik heb afgelopen week m'n toets biologie gehad (bloed, bloedsomloop, transport van stoffen, etc.), hij ging lekker, maar we hadden 2 vragen waarbij ik twijfelde. Misschien dat iemand hier duidelijkheid over kan scheppen?!

Vraag 1: Geef van onderstaande eiwitten aan of deze zich in het bloed van een gezond persoon bevinden

- trombokinase

- protrombine

- fibrine

A. Alleen trombokinase

B. Alleen protrombine

C. Alleen fibrine

D. trombokinase en protrombine

E. protrombine en fibrine
Ik heb, na wat twijfeling, voor antwoord D gekozen, maar ik denk dat op het antwoordmodel alleen B staat. Fibrine is namelijk een actief enzym dat zorgt voor fibrinedraden waar trombocyten aan blijven hangen. Deze hoort er dus niet in. Protrombine is een inactief enzym dat, als het geactiveerd wordt, zorgt voor de activering van fibrinogeen → fibrine. Deze hoort er dus wel in.

De twijfel zat bij trombokinase, de stof die vrijkomt uit kapotte trombocyten. De twijfel werd veroorzaakt door het woordje 'gezond' in de vraag. Aangezien er geen informatie was gegeven betreffende een kapot of intact bloedvat, ging ik er vanuit dat een gezond persoon trombokinase moet hebben (wat wel nog in de trombocyten zit, dus niet los in het bloed). Als je anders een wondje krijgt en je hebt het niet, kan het bloed uit de wond niet stollen en dan heb je bloederziekte (hemofilie). In dat geval ben je niet gezond. Aan de andere kant, als het wel los in je bloed zit zal het bloed in het bloedvat stollen en kunnen er bloedpropjes ontstaan. Dit noem je trombose, ook iets wat je niet gezond noemt.

Als dit geen multiple-choice was geweest, maar een 'leg uit'-vraag, dan had ik alle punten mee naar huis genomen omdat ik weet wat deze eiwitten zijn en doen. Is dit een slordige vraagstelling, of had ik het woordje 'gezond' moeten opvatten als 'er is niks aan de hand met de persoon'?

Vraag 2: Een patiënt krijgt een medicijnpleister voor een kransslagader. Deze wordt op de borst geplakt. Geef nauwkeurig de kortste weg aan die de medicijnen kunnen afleggen.
Mijn uitwerking op de toets was:

haarvaten in het borstslijmvlies > onderste holle ader > rechterboezem > rechterkamer > longslagader > longhaarvaten > longader > linkerboezem > linkerkamer > kransslagader

Ik twijfel zeer aan deze uitwerking en dan vooral aan de eerste twee. Waar komt zo'n medicijn uit een pleister op de borst als eerste (in welk bloedvat)?

In ieder geval bedankt voor de moeite en het lezen en de moeite ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

De eerste vraag is slecht: alle 3 komen voor. Het zou pas ongezond zijn als een persoon na een snijwondje geen fibrine zou kunnen maken en maar doorbloeden.

Met betrekking tot de 2de vraag: borstslijmvlies? Dat is huid, geen slijmvlies. Ik zou zeggen:

huidvaatjes > intercostale aders > v. brachiocephalica > v. cava superior (de borst zit immers bóven het hart) en dan wat jij had vanaf de rechter boezem.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

Fibrine komt in principe alleen voor na cleavage door geactiveerde stolling. Zolang daar geen sprake van is zwemt het rond als fibrinogeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

Kliche schreef: ma 07 okt 2013, 07:55
Fibrine komt in principe alleen voor na cleavage door geactiveerde stolling.


En een gezonde persoon heeft een goed werkende stolling, dus komt fibrine voor in het bloed als die persoon zichzelf bijvoorbeeld snijdt. Een wondje maakt iemand niet meteen ongezond. Dus het blijft een slechte vraag.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

anusthesist schreef: ma 07 okt 2013, 08:13
En een gezonde persoon heeft een goed werkende stolling, dus komt fibrine voor in het bloed als die persoon zichzelf bijvoorbeeld snijdt. Een wondje maakt iemand niet meteen ongezond. Dus het blijft een slechte vraag.
Inderdaad, het is te onduidelijk. Maar goed, we zullen zien wat er op het antwoordenmodel staat...
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

M'n docent zegt dat je er vanuit had moeten gaan dat er alleen inactieve enzymen, die de bloedstolling regelen, in het bloed van een gezond persoon kan zitten. Fibrine bijvoorbeeld is het gevolg van het enzym trombine, dat fibrinogeen activeert. Verder was er geen discussie mogelijk omdat het een meerkeuzevraag betreft. Bij een open vraag was dit anders geweest. Jammer maar helaas dus.

Mijn verwachting was dus juist en heb door de onduidelijke vraag het verkeerde antwoord gekozen, wat jammer is. Ondanks dat heb ik toch een 8.2 gehaald, wat ook te danken is aan de hulp die ik gekregen heb op dit forum! :)

Met de punten van deze onduidelijke vraag had ik een 8.7 gehad, maar je hoort mij niet klagen.

Het antwoord op m'n 2e vraag was huidvaten > borst-/huidader > bovenste holle ader en dan verder zoals ik had.

In ieder geval bedankt beide ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 7

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

Het is een tikkeltje overdreven, maar je zou kunnen stellen dat met gezond bedoeld wordt iemand die nergens last van heeft en dus ook geen wondjes. In dat geval is er geen fibrine, alleen maar fibrinogeen.

Fibrine is trouwens geen enzym!

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

anusthesist schreef: ma 07 okt 2013, 08:13
En een gezonde persoon heeft een goed werkende stolling, dus komt fibrine voor in het bloed als die persoon zichzelf bijvoorbeeld snijdt. Een wondje maakt iemand niet meteen ongezond. Dus het blijft een slechte vraag.
Mbio schreef: ma 07 okt 2013, 18:10
Het is een tikkeltje overdreven, maar je zou kunnen stellen dat met gezond bedoeld wordt iemand die nergens last van heeft en dus ook geen wondjes. In dat geval is er geen fibrine, alleen maar fibrinogeen.

Fibrine is trouwens geen enzym!
Als iemand zich snijdt activeert dat alleen de stollingsfactoren ter plaatste van de snee. Lokaal fibrine polymeriseert direct op de plaats van verwonding. Als het lichaam toelaat dat actieve stollingsfactoren door de bloedsomloop circuleren is er iets goed mis met de lichaamseigen antistolling.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

Nou, dat valt wel mee hoor. Fibrine komt toch echt voor in circulerend bloed(plasma);

http://m.circ.ahajournals.org/content/75/6/1170.short

http://books.google.nl/books?id=Tz1V8BS ... oQ6AEwATgK
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Vragen betreffende eiwitten en medicijnpleister

anusthesist schreef: di 08 okt 2013, 00:28
Nou, dat valt wel mee hoor. Fibrine komt toch echt voor in circulerend bloed(plasma);

http://m.circ.ahajou...75/6/1170.short

http://books.google....d=0CCoQ6AEwATgK
Aah excuus, ik lees het net. Ik dacht dat de concentratie onmeetbaar laag ("afwezig") zou zijn, maar het schijnt dat er zelfs meerdere methoden zijn om dit vrij nauwkeurig te meten. Weer iets geleerd vandaag.

Reageer