Slingertijd Berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Slingertijd Berekenen

Hallo,

Vraag:

Bereken de slingertijd van een slinger met de lengte 20 cm

Hier is een simpele formule voor :

2 π √ (L/G)

Hier is

L : lengte van slinger

G: Zwaartekracht valversnelling (op aarde altijd 9,81)

Dus invullen geeft

2 π √ (20/9,81) = 8,97

Er is dus een slingertijd van 8,97 seconden.

Als ik iets fout heb gedaan kunt u dat altijd melden :D

Berichten: 546

Re: Slingertijd Berekenen

L is de lengte van de slinger. In welke eenheid moet L ingevuld worden in de formule?

Kijk nu nog eens naar je berekening.

Het is ook niet echt realistisch om een slingertje van 20 centimeter te hebben wat er krap 9 seconden over doet om op en neer te gaan he ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Slingertijd Berekenen

maak de maximale uitwijkingshoek van deze slinger niet al te groot. bijvoorbeeld niet groter dan 20 graden.

maak je de maximale uitwijkingshoek veel groter dan 20 graden ,(bijvoorbeeld 60 graden) ,dan klopt je formule niet meer.

Berichten: 12

Re: Slingertijd Berekenen

Maar dit is toch de manier om de slingertijd te berekenen,ik dacht dat de lengte in cm moest zijn :P

en wat bedoel je precies met maximale uitwijkingshoek?

Edit : Ik zie net dat je de slingerlengte in de formule als meter moet rekenen,bedankt voor de tip :)

Edit : Dan hoort het antwoord toch 2π √(0.2/9,81) = 0,90 seconden.

dat lijkt mij eigenlijk ook een beetje onrealistisch :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Slingertijd Berekenen

het gaat hier volgens mij om een mathematische slinger.

laten we zeggen een metalen bol dat aan een massaloos koord bevestigd is

de lengte van het koord moet je in meters invullen.

wat de maximale uitwijkingshoek is, is nogal logisch.de metalen bol slingert heen en weer. als de bol zijn maximale uitwijking bereikt is de snelheid van de bol nul en is de hoek die het koord maakt met de vertikaal de maximale uitwijkingshoek.

Berichten: 12

Re: Slingertijd Berekenen

Aahaaaaa,dankjewel,maar is het antwoord nu wel goed eigenlijk?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Slingertijd Berekenen

dat antwoord is niet goed omdat je voor de lengte van het koord hebt ingevuld:L=20 cm

dat moet zijn : L=0,2 meter

ik krijg : T=0,897 seconde

Berichten: 12

Re: Slingertijd Berekenen

Ja dan komt er 2π √(0.2/9,81) = 0,90 seconde uit,maar 0,90 seconde is toch ook een beetje onrealistisch snel voor een slinger of vergis ik me nou?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Slingertijd Berekenen

dat komt omdat dat koord zo kort is , neem eens een lengte van het koord is 2 meter en bereken dan nog eens de waarde van T

maar waar ik voor wil waarschuwen is dat je de maximale uitwijkingshoek niet te groot neemt. als je die bijvoorbeeld gelijk neemt aan 60 graden , dan zal de werkelijke slingertijd T groter uitvallen, dan de slingertijd T die je berekent met die formule.

Berichten: 12

Re: Slingertijd Berekenen

Aha ik snap het,bedankt :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Slingertijd Berekenen

wat snap je precies. Dit valt alleen maar te snappen als je de formule voor die slingertijdT zelf afleid

die afleiding zal ongetwijfelt op de site van wikipedia te vinden zijn.

(en ook heb ik je gevraagd naar die lengte van die ladder,maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen.) wat is hiervan de reden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Slingertijd Berekenen

Jubuweg schreef: di 08 okt 2013, 20:31
Ja dan komt er 2π √(0.2/9,81) = 0,90 seconde uit,maar 0,90 seconde is toch ook een beetje onrealistisch snel voor een slinger of vergis ik me nou?
Dat kun je thuis eenvoudig testen. Zoek in de schuur een klein ijzeren voorwerp, een of andere redelijke moer is ideaal. Knoop er een stukje naaigaren of een ander dun touwtje aan, en duw het touwtje vast tegen de zijkant van een tafel of zo, precies 24,8 cm boven het centrum van de moer (of anders zo dicht daarbij als je kunt). Laat slingeren met een uitwijking van een paar centimeter, en meet de tijd voor 10 trillingen...............
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Slingertijd Berekenen

er bestaat een formule voor de trillingstijd T te berekenen , ook als je de maximale uitwijkingshoek veel groter neemt dan 20 graden. maar deze formule is nogal ingewikkeld.

Reageer