[scheikunde] waterstofperoxide ontleding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

waterstofperoxide ontleding

Hee,

Ik moet voor school een verslag schrijven over de volgende proef.

Waterstofperoxide kan ontleden in zuurstof en water.

1. pipetteer in een reageerbuis 3mL 3%-waterstofperoxide-oplossing en plaats deze in het zonlicht.

2. pipetteer in een andere reageerbuis hetzelfde, steek een staafje bruinsteen in de oplossing, wacht even en haal het er vervolgens weer uit.

3. onderzoek of koolstof en ijzer ook instaat zijn om waterstofperoxide sneller te laden ontleden.

4. voeg een beetje ijzer(III)nitraatoplossing toe aan een reageerbuisje met 3mL 3&-waterstofperoxideoplossing.

5. schrijf al je waarnemingen op.

dit zijn mijn waarnemingen:

Reactie met waterstofperdoxide



Bruinsteen

Bruist en wordt troebel.

Koolstof

Er drijven wat losse stukjes koolstof rond maar er gebeurt niks.

Ijzer

Er gebeurt niks.

Buisje in zonlicht

Er gebeurt niks.

Ijzer(III)nitraatoplossing

Het wordt bruin er vormen belletjes en het wordt warmer.

bij 1 gebeurde er niks toen ik de proef deed maar het hoort zich te ontleden in zuurstof en water, klopt deze reactievergelijking?

2H2O2 (aq) --> 2H2O (l) + O2 (g)

en zou je ook nog moeten onderzoeken of glas de reactiesnelheid beïnvloed?

bij 2 heb ik dat bruinsteen reageert met de waterstofperoxide maar wat gebeurt er nou en wat is de reactievergelijking.ik dacht dat de bruinsteen de reactie wel versnelt maar dat hij niet verbruikt wordt. dus hij is een katalysator?

en als je dat met ijzer en koolstof doet gebeurt er niks dus dat helpt de ontleding

niet?

alvast bedankt voor je hulp :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: waterstofperoxide ontleding

Bij1. De reactievergelijking is goed. Van welk materiaal is de fles gemaakt waar de H2O2 oplossing in bewaard wordt?

Bij 2. Bruinsteen fungeert als katalysator, dat is goed.

Weet je zeker, bij de laatste proef, dat het ijzer(III)nitraat was en niet ijzer(II)nitraat? Wat was de kleur?

Berichten: 8

Re: waterstofperoxide ontleding

De kleur was oranje geel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: waterstofperoxide ontleding

Ok, dan ging het om ijzer(III)nitraat als katalysator voor de ontleding van H2O2.

Berichten: 8

Re: waterstofperoxide ontleding

Ja en zijn koolstof en ijzer geen goede katalysatoren of doen ze helemaal niks in de reactie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: waterstofperoxide ontleding

Je hebt de proefjes uitgevoerd en de waarnemingen verricht. Ik zou zeggen vertrouw daarop en vermeld deze waarnemingen in je verslag.

Berichten: 8

Re: waterstofperoxide ontleding

okee bedankt :)

Reageer