[natuurkunde] in een hoek weggeworpen basketbal, eindsnelheid.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

in een hoek weggeworpen basketbal, eindsnelheid.

Helaas legt wat mij betreft het leerboek er niet genoeg over uit, en zelf kom ik er niet helemaal.

''Jordan staat op een bastekbalveld op een paar meter afstand van de bastek. Hij werpt een bal via het bord in de basket. Hij laat de bal op een hoogte van 2.65 m bij A los met snelheid 7.4 m/s onder een hoek van 60graden met de horizontaal. De bal komt op 3.3 m hoogte bij B tegen het bord. Afm bal en wrijvingskrachten worden verwaarloosd.''

''Bereken de snelheid waarmee de bal tegen het bord komt.''

''Bereken de de hoek waarmee de bal tegen het bord komt.''

Van de weggooi-snelheid bereken ik de verticale component: sin60* 7.4 , waarna ik dmv m*g*h- formule h kan berekenen (en dan reken ik chaotisch door totdat ik bij B twee componenten (x- en y-richting) krijg die een foutieve eindsnelheid geven. Het moet zijn 6.5 m/s, en krijg 5.3 m/s.

Zonder het eerste antwoord het tweede ook niet veronderstel ik. Vind het moeilijk omdat het onder een hoek gebeurt en niet zoals in het boek uitgelegd staat over een kogeltje dat horizontaal afgeschoten wordt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: in een hoek weggeworpen basketbal, eindsnelheid.

Wat je met m·g·h gaat doen is me onduidelijk, temeer omdat we de massa van de bal niet kennen.

De snelheid opsplitsen in een verticale en een horizontale component is de slimme zet. Kijk daarna even niet naar dat horizontale deel, maar maak het even ééndimensionaal met die 7,4·sin(60°) als beginsnelheid, -9,81 m/s² als versnelling, 2,65 m als beginafstand en 3,3 m als eindafstand.

Zie je dan kans om met bewegingsvergelijkingen die verticale snelheid op een hoogte van 3,3 m te vinden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: in een hoek weggeworpen basketbal, eindsnelheid.

pardon, met een energievergelijking (m·g·h etc) lukt het natuurlijk ook. De 6,5 m/s klopt. De 5,3 m/s die jij vond is (toevallig?) ook de verticale snelheidscomponent op 3,3 m hoogte. Ben je iets te vroeg opgehouden met rekenen, (vergeten de horizontale snelheidscomponent er vectorieel bij op te tellen) of komt die 5,3 m/s er geheel toevallig uit rollen door een geheel andere (combinatie van) fout(en)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: in een hoek weggeworpen basketbal, eindsnelheid.

Eureka!

* m*g*h in de formule, daar streep ik dan in linker- en rechterlid m van weg.

Wat ik verkeerd deed was denken dat ik met arctan= (5.3/3.7) bij de lengte van de schuine vector uit kwam. Dit is natuurlijk de hellingshoek. En met die hoek reken je dus de grootte van de vector van de snelheid uit.

Antw: 6.5 m/s

Het werkplan laat ik achterwege, ik heb nu helder dat ik er te complex over nadacht, en het dat niet is.

hartelijk dank

Reageer