[scheikunde] Condensatiepolymerisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Condensatiepolymerisatie

Ik moet voor school een reviewartikel schrijven over 10 artikelen met als algemeen onderwerp condensatiepolymerisatie.

Nu heb ik wat rondgekeken op databases van universiteiten voor artikelen, maar kom niet echt op een specifiek onderwerp waar ik over kan schrijven.

Wie weet waar de laatste jaren ontwikkelingen in zijn gedaan mbt dit onderwerp? Misschien een bepaald soort katalysator die de laatste jaren steeds belangijker wordt in de condensatorpolymerisatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Condensatiepolymerisatie

Als je een review moet schrijven over een onderwerp waar je (nog) niet zo in thuis bent zul je je eerst wegwijs moeten maken. En de beste manier om je wegwijs te maken is om eerst een aantal andere reviews door te lezen.

Je kunt dus het beste die databases opnieuw raadplegen, en je zoek-resultaten daarna verfijnen op het document-type "review" of "book".

Als je je vervolgens beperkt tot reviews van de afgelopen 10 jaar of zo, kom je in ieder geval op een reeks documenten waar het vakgebied vanuit een tegenwoordig belangrijk geacht perspectief wordt beschreven.

Vervolgens zul je je waarschijnlijk nog wat verder moeten beperken, want het gaat dan nog steeds om een veelheid aan artikelen. Je zou je kunnen beperken tot die reviews met de meeste citaties, al loop je dan grote kans om een aantal interessante reviews te missen. Wat je ook kunt doen is kort door de titels en abstracts van die artikelen lezen. Je komt dan vanzelf een aantal termen tegen die vaker voorkomen, dat zou je op een spoor kunnen zetten. Met die zoektermen kun je dan wellicht gerichter verder zoeken.

Wellicht kom je daar ook termen tegen of ontwikkelingen die je aanspreken. Als dat zo is, moet je niet veel verder zoeken. Het is altijd het makkelijkste schrijven over iets waar je ook zelf enthousiast over bent.

Dan wordt het een kwestie van die reviews doorlezen, je eigen verhaal ervan maken, en de artikelen selecteren waarin dat verhaal het beste naar voren komt. Als het over een tiental artikelen gaat zul je uit die reviews nog weer kleine stukjes moeten selecteren die over een specifiek stukje gaan, maar ook daarvoor geldt weer: kies datgene dat je zelf het meest aanspreekt. Belangrijker dan het onderwerp dat je kiest is het dat je bij een bepaald onderwerp de relevante literatuur weet te vinden, en dat je die kunt begrijpen en samenvatten.

Als er één (of twee) onderwerpen "het beste" zouden zijn, zou iedereen zich daarmee bezighouden...

Goed, weinig "concrete" informatie, maar dat is bewust. Ik ben ervan overtuigd dat je met nog even verder zoeken zélf een keuze kunt maken. Laat maar weten hoe dat gaat, en mocht je niet verder komen, geef dan goed aan waar je precies hebt gezocht (welke databases) en met welke zoektermen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Condensatiepolymerisatie

Ik heb gezocht op de database van de bibliotheek van de universiteit van Leiden. Metaalgekatalyseerde olefin polymerizatie lijkt me wel interessant om over te schrijven en dan specifiek over titanium, vanadium, ruthenium of een ander metaal. Bij deze database kan ik helaas (nog) geen abstracten of het artikel zelf lezen om te kijken of dit een goed te vinden onderwerp is. Volgens mij kan dit bij scifinder beter bij bezit van een naam+wachtwoord, maar met de van docent gekregen inloggegevens kan ik (nog) niet inloggen. Kan hier dus helaas nog niet verder op in zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Condensatiepolymerisatie

Labadoo schreef: ma 14 okt 2013, 20:49
Metaalgekatalyseerde olefin polymerizatie lijkt me wel interessant om over te schrijven en dan specifiek over titanium, vanadium, ruthenium of een ander metaal.
Maar dat is geen condensatie-polymerisatie.
Volgens mij kan dit bij scifinder beter bij bezit van een naam+wachtwoord, maar met de van docent gekregen inloggegevens kan ik (nog) niet inloggen. Kan hier dus helaas nog niet verder op in zoeken.
Scifinder geeft doorgaans alleen toegang op basis van IP-adres. Zaak dus om vanaf het universiteits-netwerk (of via VPN) de site te bezoeken.

Als het goed is, maar dat zou je zelf moeten navragen c.q. uitzoeken, moet je ook een eigen Scifinder-account kunnen aanvragen/-maken. Kwestie van registreren met je universiteits-emailadres.

Scifinder is inderdaad een krachtigere zoekmachine. Maar tot de tijd dat die werkt zou je het kunnen proberen met Web of Knowledge (doorgaans ook toegang op basis van IP-adres) of via Google Scholar, maar dan krijg je minder zinnige resultaten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer