[scheikunde] Correctie structuur ion in boek?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Correctie structuur ion in boek?

http://gyazo.com/062...5e3a2d24c94.png

Hallo, Ik heb een email gestuurd naar mijn leraar en ik vroeg hem waarom in mijn boek geen formele ladingen stonden bij S bij:

Afbeelding

Hij zei me dat het boek inderdaad de ladingen er niet bij heeft gezet. Hij zei me dat S hier een 2+ lading heeft en de alle O's een formele lading van -1.

Maar ik herinner mij dat marko (op het forum) mij heeft verteld dat ze er niet bij staan omdat ze 0 zijn, omdat volgens de definitie van de donor acceptor binding ze er niet zijn.

Ik vraag nu om raad, denken jullie dat mijn vroegere leraar zelf een fout maakt en marko toch gelijk heeft? Of is het toch juist wat marko heeft gezegd:

" Formele ladingen worden niet weergegeven omdat ze er volgens de definitie van een datieve binding niet zijn, of liever gezegd: omdat een datieve binding impliceert dat een groot deel van de lading van het elektronenpaar op 1 van de 2 atomen zit."

Ik ben echt super in de war hierdoor. Ik hoop dat iemand mij de juiste richting in kan sturen.

Hartelijk bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Correctie structuur ion in boek?

Marko heeft nog altijd gelijk, daarom is ook de structuur die je toevoegde correct volgens de regels van de datieve binding.

Je leraar spreekt over de Lewis-structuur van SO42- deze wordt gegeven door onderstaand plaatje:


SO4^2-.png
SO4^2-.png (32.99 KiB) 162 keer bekeken
edit: ik heb geen elektronenparen getekend, maar iedere O heeft er 3 paar!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Correctie structuur ion in boek?

Bedankt Kravitz, dus u bedoelt dat deze structuur correct is:

1)Afbeelding

Ik neem altijd aan dat als er geen getal bij een atoom staat dat automatisch betekent dat de formele lading "0" is! Nu als we de lewis notatie bekijken hebben we:

2)Afbeelding
Ik neem altijd aan dat als er geen getal bij een atoom staat dat automatisch betekent dat de formele lading "0" is!
Betekent dit dat bij 1) de formele lading van S "0" is en bij 2) de formele lading "2+" is?

Reageer