[scheikunde] Chemische reactie; omzetting naar hoeveel gram dat reageert

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Chemische reactie; omzetting naar hoeveel gram dat reageert

Ijzertrichloride.png
Ijzertrichloride.png (66.6 KiB) 286 keer bekeken
Goeienavond,

In bijlage staat een stukje tekst uit een handleiding dat ik nodig heb... Het gaat om een chemische reactievergelijking, waaruit vervolgens het aantal mol dat reageert omgerekend wordt naar het theoretisch aantal gram.

Waar ik over struikel, is dat men de redenering uitwerkt met de molaire massa van fosfor in plaats van fosfaat (die duidelijk in de reactievergelijking staat).

Dus, mijn vraag is, is de redenering in de bijlage correct?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische reactie; omzetting naar hoeveel gram dat reageert

wat is de exacte, letterlijke opdracht?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemische reactie; omzetting naar hoeveel gram dat reageert

De redenering? Ja die klopt. Je kunt de massa fosfor simpel in fosfaat omzetten met de molmassaverhouding van beide stoffen. a gram fosfor is b mol fosfor is c mol fosfaat is d gram fosfaat. Zo dus.

Berichten: 393

Re: Chemische reactie; omzetting naar hoeveel gram dat reageert

FeCl3 wordt in de praktijk vaak gebruikt voor de verwijdering van fosfor, dat aanwezig is in de vorm van fosfaat, uit afvalwater. En met die chemische reactie probeer ik de theoretische benodigde hoeveelheid FeCl3 te bepalen (hoeveel FeCl3 ik dus zou moeten doseren)

Fuzzwoord, het is toch niet fosfor die de reagerende component in de reactie is, maar fosfaat?

Dus moet je dan niet starten met:

1 mol fosfaat reageert met 1 mol ijzertrichloride

<=> 94,97 g fosfaat reageert met 162,2 g ijzertrichloride

<=> 1 g fosfaat reageert met 1,71 g ijzertrichloride

Dus als ik 1 g fosfaat in mijn oplossing zou hebben, dan zou ik 1,71 g ijzertrichloride moeten doseren volgens mij. Maar in het voorbeeld rekent men dus met fosfor...en dan zou 5,24 g ijzertrichloride nodig zijn...?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Chemische reactie; omzetting naar hoeveel gram dat reageert

de tekst gaat een beetje kort door de bocht. Je wilt fosfaat uit water halen. Je laat dus ...fosfaat reageren met ijzerchloride tot (o.a) ijzerfosfaat.

Aangezien je per analyse waarschijnlijk zult bepalen hoeveel fosfAAT je verontreinigde water bevat is de nuttige uitkomst dat je per gram fosfaat 1,71 g ijzerchloride gaat toevoegen.

Maar mocht je analyse onwaarschijnlijkerwijs aangeven dat je water 1 g fosfOR bevat (in de vorm van fosfaat dan weliswaar) dan ga je inderdaad ruim 3 x zoveel, 5,24 g ijzerchloride moeten toevoegen (want dat betekent dat je dan ook ruim 3 g fosfaat in je water zou hebben)

dus dan is de vraag:
Typhoner schreef: di 15 okt 2013, 20:55
wat is de exacte, letterlijke opdracht?
niet zo zinloos.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer