bloeddrukcentra

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

bloeddrukcentra

Het is mij duidelijk dat de bloeddruk neuraal en hormonaal wordt beïnvloed.

Wat ik ervan weet is het volgende:

Het vasomotorisch centrum gelegen in het verlengde merg van de hersenstam regelt neuraal de (korte termijn) bloeddruk.

Dit centrum ontvangt van baroreceptoren in de halsslagaders en de aortaboog info over de rekbaarheid van de slagader. Bovendien van lage druksensoren in het rechter atrium info over de centrale veneuze druk.

Via sympathische en parasympathische vezels kan het vasomotorisch centrum de Hf en SV van het hart aanpassen om de bloeddruk re regelen.

Daarnaast regelt het vasomotorisch centrum via vasodilatatie en vasoconstrictie de perifere weerstand en tot slot stuurt dit centrum de bijniermerg aan tot de productie van adrenaline indien nodig. Juist?

Zijn dit allen functies van het vasomotorisch centrum of is er ook nog een cardioremmend en stimulerend centrum, waarover in de literatuur wordt gesproken.

Ligt dit ook in het verlengde merg en wat is de functie precies ?

Hormonaal spelen de nieren een belangrijke rol bij de regeling van de bloeddruk. Dit zou onder de lange termijn van bloeddrukregeling vallen.

In de aanvoerende bloedvaten naar de neuronen zitten speciale cellen die de bloeddruk registreren. Bij een te lage bloeddruk wordt het hormoon renine geproduceerd, die zorgt voor vasoconstrictie van de bloedvaten en de productie van aldosteron, waardoor de waterretentie wordt bevorderd.

Ook osmoreceptoren in de hypothalamus zorgen voor meer ADH-afgifte waardoor de waterresorptie wordt bevorderd en de bloeddruk mede stijgt.

Is dit zo juist verwoord?

Verder heb ik twee afbeeldingen gevonden in dit verband, maar wellicht zijn er nog andere die een vollediger beeld laten zien.
Bijlagen
bloeddrukregulatie 1.jpg
bloeddrukregulatie 1.jpg (76.23 KiB) 2852 keer bekeken
bloeddrukregulatie 2.jpg
bloeddrukregulatie 2.jpg (250.89 KiB) 2862 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: bloeddrukcentra

Foutje in de tekst: In de aanvoerende bloedvaten naar de neuronen moet natuurlijk zijn: naar de nefronen. Het schijnt dat de spellingcontrole dit woord automatisch verkeerd verandert in neuronen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: bloeddrukcentra

egos schreef: wo 16 okt 2013, 23:38
Het vasomotorisch centrum gelegen in het verlengde merg van de hersenstam regelt neuraal de (korte termijn) bloeddruk.

Dit centrum ontvangt van baroreceptoren in de halsslagaders en de aortaboog info over de rekbaarheid van de slagader. Bovendien van lage druksensoren in het rechter atrium info over de centrale veneuze druk.

Via sympathische en parasympathische vezels kan het vasomotorisch centrum de Hf en SV van het hart aanpassen om de bloeddruk re regelen.

Daarnaast regelt het vasomotorisch centrum via vasodilatatie en vasoconstrictie de perifere weerstand en tot slot stuurt dit centrum de bijniermerg aan tot de productie van adrenaline indien nodig. Juist?
Klinkt uitstekend
egos schreef: wo 16 okt 2013, 23:38
Zijn dit allen functies van het vasomotorisch centrum of is er ook nog een cardioremmend en stimulerend centrum, waarover in de literatuur wordt gesproken.
Nee, hoewel je zou kunnen zeggen dat het 1ste order neuron van het sympatische systeem in de hypothalamus gelegen is en dus het centrum van de neuronale sympatische activiteit is. Deze heeft dan ook invloed op het vasomotor centrum in de medulla oblongata.
egos schreef: wo 16 okt 2013, 23:38
Ook osmoreceptoren in de hypothalamus zorgen voor meer ADH-afgifte waardoor de waterresorptie wordt bevorderd en de bloeddruk mede stijgt.
Het is goed om te weten dat we 2 aparte fysiologische systemen onderscheiden: de volumehuishouding en elektrolytenhuishouding. Dit wordt nog wel eens door elkaar gehaald.

De volumehuishouding vindt plaats via het RAAS en wordt initieel gestimuleerd door een verminderd effectief volume waardoor de doorbloeding van de nier afneemt en deze renine gaat produceren (wat ook in mindere mate leidt tot afgifte van ADH door angiotensine II).

De elektrolytenhuishouding vindt plaats via osmoreceptoren in de hypothalamus die een te hoge osmolariteit waarnemen wat direct leidt tot afgifte van ADH door een te hoge osmolariteit.

De eerste regelt met name de bloeddruk.

De tweede regelt met name de osmolariteit.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: bloeddrukcentra

Allereerst bedankt voor jouw snelle reactie en deskundige uitleg.

Ik begrijp nu ook, dat in medische boeken het bloeddrukcentrum wordt genoemd bij twee regelcentra: de hypothalamus en de medula oblongate. (Dat lees ik ook mbt het temperatuurregulatiecentrum).

Ik heb jouw opmerkingen in een zelfgemaakte afbeelding verwerkt, die voor studenten wellicht beter te begrijpen is. Misschien kun je hier nog naar kijken.
Bijlagen
bloeddrukregulering.jpg
bloeddrukregulering.jpg (131.89 KiB) 2830 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: bloeddrukcentra

Overzichtelijke en begrijpelijke afbeelding ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: bloeddrukcentra

Thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: bloeddrukcentra

ik ben er toch nog niet helemaal uit naar aanleiding van een Engels artikel, dat ik heb gevonden op het web:

http://www.as.miami.edu/chemistry/2086/ ... _part2.htm

Daar wordt toch gesproken over een cardiovasculair centra in de medulla oblongata naast het vasomotorisch centrum.

"The nervous system is responsible for adjusting cardiac output and peripheral resistance in order to maintain adequate blood flow to vital tissues and organs. Centers responsible for these regulatory activities include the cardiac centers and the vasomotor centers of the medulla oblongata. they are often considered to form complex cardiovascular (CV) centeVerVer

Verder wordt er ook gesproken over autoregulatie, neuraal en hormonaal mechanismen.

"Factors involved in the regulation of cardiovasculair function include autoregulation, neuraal mechanismen, and endocrine mechanisme

Ik ben in de veronderstelling, dat de bloeddruk neuraal alleen via het vasomotorisch centrum geregeld wordt: via sympathische vezels de CO en de perifere weerstand verhogen en via parasympathische vezels de CO en de perifere weerstand verlagen. En hormonaal via de nieren.

In het artikel wordt pas gesproken over neurale en hormonale beïnvloeding van de bloeddruk wanneer de zelfregulatie faalt.

Wat wordt dan met autoregulatie bedoeld?

De korte (snelle) en lange termijn bloedregulatie is me ook niet helemaal duidelijk.

Wat valt nu onder de snelle en wat onder de lange termijn?

De nieren regelen mede de bloeddruk door de waterreabsorptie via osmose en de hormonen ADH, PTH en Aldosteron. Is dit dan bijvoorbeeld de korte termijn en wordt met het RAAS mechanisme de lange termijn bedoeld bij bloeddrukdaling?

Ook worden er twee afbeeldingen getoond mbt de homeostase van de normale bloeddruk, waardoor ik aan mijn eigen afbeelding ga twijfelen.

Misschien kun je structuur in het geheel aanbrengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: bloeddrukcentra

egos schreef: za 19 okt 2013, 00:44
Daar wordt toch gesproken over een cardiovasculair centra in de medulla oblongata naast het vasomotorisch centrum.

"The nervous system is responsible for adjusting cardiac output and peripheral resistance in order to maintain adequate blood flow to vital tissues and organs. Centers responsible for these regulatory activities include the cardiac centers and the vasomotor centers of the medulla oblongata. they are often considered to form complex cardiovascular (CV) center.
Ik prefereer de laatste term: cardiovascular center. Waarschijnlijk zal de enige groep neuronen met name sympathische en parasympathische terugkoppeling geven op het hart (cardiac center) en de andere groep op de tonus van de vaten (vasomotor). Het beoogde effect is hetzelfde en het onderverdelen in 2 verschillende centra is meer een kwestie van nomenclatuur dan relevant om te weten m.b.t. de regulatie van de bloeddruk.
egos schreef: za 19 okt 2013, 00:44
In het artikel wordt pas gesproken over neurale en hormonale beïnvloeding van de bloeddruk wanneer de zelfregulatie faalt.

Wat wordt dan met autoregulatie bedoeld?
Autoregulatie is de afhankelijkheid van de bloeddruk van intrinsieke mechanismen zoals bijvoorbeeld het Frank-Starling mechanisme. Ik ben het overigens niet eens met de formulering dat er pas neuronale en hormonale interactie is als de zelfregulatie faalt. De tonus van de vaten is continu afhankelijk van sympathische input. Haal je deze acuut weg (door bijvoorbeeld een complete cervicale dwarslaesie) dan kan een persoon in een neurogene shock-toestand terechtkomen: door het wegvallen van de tonus in bijna al je vaten onder cervicaal niveau krijg je een enorme vasodilatatie met navenant een verminderd effectief circulerend volume.
egos schreef: za 19 okt 2013, 00:44
De korte (snelle) en lange termijn bloedregulatie is me ook niet helemaal duidelijk.

Wat valt nu onder de snelle en wat onder de lange termijn?

De nieren regelen mede de bloeddruk door de waterreabsorptie via osmose en de hormonen ADH, PTH en Aldosteron. Is dit dan bijvoorbeeld de korte termijn en wordt met het RAAS mechanisme de lange termijn bedoeld bij bloeddrukdaling?
Korte termijn is juist met name dat de hartslag omhoog gaat en dat er vasoconstrictie optreedt (vooral α1-effect). Bij bijvoorbeeld een acute bloeding met bloeddrukdaling moet respectievelijk het hartdebiet gehandhaafd worden (volume daalt dus frequentie moet omhoog) en het effectief circulerend volume gehandhaafd worden zodat alle vitale organen goed doorbloed blijven.

Je nieren nemen het verminderd effectief circulerend volume ook waar en produceren renine > RAAS (zal wat trager verlopen omdat het hormonaal gereguleerd wordt).

Je baroreceptoren nemen het ook waar en stimuleren weer de centra in de medulla oblongata (zal sneller verlopen omdat het neuronaal gereguleerd wordt). Het neuronale effect is niet alleen snel, maar ook erg krachtig. Vandaar dat carotismassage tot een volledige asystolie kan leiden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: bloeddrukcentra

Oké duidelijk!

Alles is verwerkt in een nieuwe afbeelding, waarbij ik een aantal in de literatuur genoemde hormonen die ook nog een rol spelen, zoals bv. histamine maar heb weggelaten.

De autoregulatie van de bloeddruk heb ik opgenomen in de afbeelding als weefselperfusie.

Ook vind ik de term adrenergisch systeem ergens, die zal slaan op de hormonale beïnvloeding van de bloeddruk

tussen de nieren en de bijnieren neem ik aan.

Zo zou het helemaal moeten kloppen.
Bijlagen
bloeddrukregulatie.jpg
bloeddrukregulatie.jpg (195.01 KiB) 2811 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: bloeddrukcentra

Het plaatje wordt wel steeds ingewikkelder :D

Ik zou inderdaad niet alle hormonen benoemen want dan wordt het een wir war. Denk hierbij nog aan prostaglandines, stikstofoxide e.d.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer