Doorbuiging formule

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Doorbuiging formule

Goeiedag,

Ik ben dringend op zoek naar het 'vergeetmijnietje' van onderstaande situatie.
doorbuiging 2.png
doorbuiging 2.png (51.52 KiB) 2414 keer bekeken
Wel heb ik formules van vergelijkbare situaties gevonden, echter bij deze situaties was de kracht in het midden van de oplegging gesitueerd. Hiervan onderstaande figuur:
doorbuiging 1.png
doorbuiging 1.png (131.05 KiB) 2414 keer bekeken
Ik ben dus in het bijzonder op zoek naar de formule waarbij de kracht verschillend gekozen kan worden, afhankelijk van a en b. De balk is aan één kant ingeklemd, en aan de andere kant opgelegd. Kan iemand hierbij helpen?

Berichten: 232

Re: Doorbuiging formule

vergeetmenietjes.png
vergeetmenietjes.png (704.04 KiB) 2809 keer bekeken
En deze vond ik in de GTB
vergeetmenietjes.png
vergeetmenietjes.png (618.75 KiB) 2641 keer bekeken

Berichten: 2

Re: Doorbuiging formule

Dank voor de snelle reactie, dit helpt enorm en ik ga er meteen mee aan de slag!

Voor de volledigheid: waar komen deze afbeeldingen vandaan? (wat is GTB?)

Berichten: 232

Re: Doorbuiging formule

GTB: Grafieken en Tabellen voor Beton

en de Duitse weet ik niet precies wat de oorsprong is. Wij hebben hier over de jaren heen een hoop van deze bladzijden gekopieerd en verzameld in de "Constructiebijbel" ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Doorbuiging formule

kijk ook eens naar Roark's formulas for stress and strain. Die kun je zelfs met een beetje slechte wil op het net terugvinden als pdf.

Berichten: 232

Re: Doorbuiging formule

Hey bedankt voor de tip!~Staat hier in de boekenkast dus slechte wil is niet eens nodig ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging formule

Ik denk dat die Duitse tabel uit Stahl im hochbau komt. De oudere (nieuwe weet ik niet) betonkalenders bevatten ook enorm veel formules voor standaard gevallen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer