berekening waterstof bij acculaders

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

berekening waterstof bij acculaders

Hoe kan ik (eenvoudig) berekenen hoeveel waterstofgas vrijkomt bij het opladen van accu's? Wij hebben de vraag gekregen van de arbeidsinspectie om aan te tonen dat er geen explosieve atmosfeer kan ontstaan in onze loods bij het opladen van de accu's.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: berekening waterstof bij acculaders

Redelijk makkelijk zal dat niet gaan, de hoeveelheid die gevormd wordt is afhankelijk van de spanning van de lader en het ontwerp, de laadstatus en de algehele toestand van de accu.

Aan de andere kant, als je aantoont dat het voor het ergste geval geen probleem is, ben je in wezen ook waar je wezen wil. Op deze site vond ik een getal:

0.4572 m3 per uur, per ampère laadstroom. Let wel, dat is per cel, een 12V accu heeft 6 cellen.

Ze verwijzen daar naar een IEEE norm, die norm beschrijft procedures en dergelijke voor het gebruik van loodaccu's. De norm zelf is echter enkel tegen betaling te lezen (zoals de meeste normen)

De genoemde getallen gelden voor zover ik het begrepen heb voor accu's die reeds vol zijn, dus voor de waterstofvorming bij druppelladen. Bij accu's die nog niet vol zijn, is de vorming minder.

Als je de laadstroom kunt meten kun je met bovenstaand getal uitrekenen hoeveel waterstof er vormt.

Naar mijn mening weet je dan nog niets, want of het gevaarlijk is hangt dan vooral af van de ventilatie en de menging ter plaatse. Dan zou je die getallen dus ook nog mee moeten nemen.

Wellicht is het handiger om een waterstof-detector/monitor aan te schaffen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: berekening waterstof bij acculaders

Zeer bedankt voor de snelle reactie. Dit was inderdaad het getal dat ik zocht. De menging en de ventilatie kan ik zelf wel benaderen en dan kan ik ook bepalen of ik onder 10% LEL blijf.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: berekening waterstof bij acculaders

Inderdaad wordt waterstof uitsluitend gevormd bij overladen van een loodbatterij. Dit kan gebeuren als je door blijft laden als de batterij vol is, maar ook als de 6 cellen van een accu niet precies dezelfde capaciteit hebben: de kleinste begint dan al waterstof te geven voordat de anderen vol zijn en de lader overschakelt op een druppellading.

Zie ook http://www.powerstream.com/how-to-use-a ... harger.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: berekening waterstof bij acculaders

Sorry Appeldoorn,
 
De 10% LEL is niet van toepassing. Je kijken naar de ATEX richtlijnen. Of een bepaalde hoeveelheid H2 kan vrijkomen waardoor je enerzijds moet gaan afzuigen en anderzijds dan equipement (Ex-gas) moet gaan gebruiken. Ook is het afhankelijk van de grote van je ruimte.
 
 
Veiligheidskundige (arbeidsveiligheid; brandveiligheid; procesveiligheid; incidentonderzoek en -analyse).

Berichten: 1

Re: berekening waterstof bij acculaders

Hallo allemaal,
 
Ik heb een tractiebatterij (heftruck) 80V- 70A

Accu bestaat uit 40 cellen.

Batt. 0451 - 0700Ah
 
Ik wil berekenen hoeveel de ventilatievoud moet zijn. De formule (NPR 3299:2003 heeft de volgende formule:
Q = 0.05 X N X Igas X Cn/100
 
Q = het minimaal te ventileren volume lucht in m3 u

N = het aantal cellen

Igas = de laadstroom tijdens de gasfase in A/100Ah

Cn = nominale capaciteit in Ah
Q = 0.05 X 40 (cellen) X Igas (??) X 7 (700/100) = ??
 
Wat kan me helpen of de berekening goed is en wat de waarde van Igas is?
 
Groet Tim

Reageer