Sinterklaas & Zwarte piet.

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 113

Sinterklaas & Zwarte piet.

Goedendag,

Misschien hoort dit helemaal niet thuis op een wetenschapsforum, maar door de actualiteiten wil ik toch even aandacht schenken aan de heersende discussies over zwarte pieten. Want het stoot me behoorlijk tegen het verkeerde been.

Voor zover ik weet, en wat mij altijd verteld is, is dat zwarte pieten zwart zijn omdat ze door de schoorsteen moeten. Tientallen schoorstenen per nacht. Daar wordt je vies van. Sinterklaas zelf kan niet door de schoorstenen klimmen, want die is te oud en kreupel. Eerlijk gezegd was ik ook in de veronderstelling dat daar het woord roetmop vandaan kwam.

De kortzichtigheid van de Verenigde Naties stelt me dan ook zwaar teleur. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat op zulke belangrijke posities functiebekleders zitten die een verschil in kleur direct over dezelfde boeg gooien als een verschil in huidskleur, en het verklaren door een verschil in afkomst. En dit vervolgens ook nog eens door durven te trekken naar rascisme en een ongelijk rolverdeling. Hier wordt niemand beter van. Er wordt een link gelegd die er helemaal niet is, ten koste van de negroide gemeenschap, die ten onrechte aan hun onrechtvaardige verleden worden herinnerd, maar net zo goed ten koste van de blanke Nederlanders. Als blanke Nederlander schaam ik me diep voor dit slavernij-verleden en ben ik trots op de multiculturele samenleving zoals die nu is, maar telkens wordt ik als Nederlander toch weer aangekeken voor de misdaden die mijn voorvaderen ooit begaan zouden hebben. Als iemand op straat dit doet, okay, maar iemand van de Verendigde Naties? Zij zouden toch beter moeten weten. Die mensen zitten daar om een bepaalde functie te vervullen en niet om hun persoonlijke kijk op zake, aan te kaarten.

Als de Verenigde Naties dit soort bezigheden en verdraaiing van de waardheid ziet als het verspreiden van vrede, begin ik toch m’n vraagtekens te zetten bij deze organisatie. Maar okay, misschien zijn het gewoon een paar rotte appels zoals je die in elke organisatie zult vinden… ik hoop het maar. Wat mij betreft mogen ze direct ontslagen worden.

Ze houden zichzelf sowieso al van de domme door ons nog met dit soort problemen bezig te houden, ik bedoel kom op man. We kunnen naar de maan, we kunnen deeltjes versnellen tot bijna de lichtsnelheid, we hebben een financiele crisis, en er zijn talloze ziektes waartegen gestreden moet worden. Als we ons blijven concentreren op dit soort flauwekul als de aanstootgevendheid van een bepaalde huidskleur, zetten we als je het mij vraagt alleen maar stappen achteruit in plaats van vooruit. Laat ze nou eens constructief aan de gang gaan in plaats van destructief.

Zo… En dan nu weer over naar de orde van de dag…
Destruction has an end. Creation doesn't.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Korte reactie: de hetze tegen zwarte Piet is gewoon flauwekul, het gaat helemaal nergens over.

Verenigde Naties: waar bemoeien ze zich mee? En die mevrouw van de VN commissie denkt ook nog dat Mark Rutte er iets aan kan veranderen. Denkt ze echt dat we hier een dictatuur hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Wat ik mij afvraag is 'doen ze in België ook mee aan die flauwekul'? Ik hoor alleen hierover in Nederland. Ook in België heeft men toch een koloniaal verleden en die kolonie lag nog wel in Afrika zelf. Hebben de (vroegere) Kongolezen ook zulke lange tenen en hebben ze ook een politieke partij die zo ongelooflijk politiek correct wil doen?

Ik word er soms zo moe van, van dat oude koeien uit de sloot halen (of beledig ik nou bejaarde runderen?).
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Tegen zwarte Piet, negerzoenen, moorkoppen, Jodenkoeken en zigeunersaus. Allemaal goed fout.

Dan volgen Roma tomaten, Zeeuws Meisje, Hamburgers en gerookte Gelderse. Allemaal beetje fout.

Als zwart disciminerend is, is wit dat ook om het maar eens zwart-wit te stellen. Ik stel dan ook voor voortaan te spreken over de gekleurde en de kleurloze medemens. Weg met die lastige tolerantie en terug naar 'Normen en Waarden'.

Als je gedwongen wordt je politiek zo eng correct uit te drukken, omdat dat iedere miniem risico tot onbedoeld kwetsen van anderen met een benepen geest bij wet of door gewoonte uitgebannen is, leef je in een verstikkende samenleving.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Rhiannon schreef: wo 23 okt 2013, 11:18
Wat ik mij afvraag is 'doen ze in België ook mee aan die flauwekul'? Ik hoor alleen hierover in Nederland. Ook in België heeft men toch een koloniaal verleden en die kolonie lag nog wel in Afrika zelf. Hebben de (vroegere) Kongolezen ook zulke lange tenen en hebben ze ook een politieke partij die zo ongelooflijk politiek correct wil doen?

Ik word er soms zo moe van, van dat oude koeien uit de sloot halen (of beledig ik nou bejaarde runderen?).
Bij mij thuis komt Sintemaarten met speelgoed, niet Sinterklaas, op 11 november. Dus ons Sintenlandschap is een beetje complexer dan in Nederland. :D
Verenigde Naties: waar bemoeien ze zich mee?
Gisteren met iemand uit Ijsland over gehad. Hij vond het niet meer dan normaal dat de VN zich met zo'n racistische traditie moeide. Per slot van rekening heeft de VN ook de traditionele walvisjacht in Ijsland afgeschaft...

Je kan niet warm en koud blazen. De VN trekt zich niets aan van gebruiken, en dat kun je ofwel overal doen, of nergens.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Ik volg Michel's mening hierin. Als "ze" hun hiermee al gaan moeien, wat is dan het volgende? Hollandese kaas afschaffen? spaanse pepers? jambon de iberico? duitse normen? de franse driekleur? rode rozen? Alles "discrimineert" wel iets anders.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

317070 schreef: wo 23 okt 2013, 11:53
Hij vond het niet meer dan normaal dat de VN zich met zo'n racistische traditie moeide.
Dat komt omdat sommigen denken dat het racistisch is, maar ik heb dat nooit zo gezien. En het is ook vreemd dat die traditie al meer dan 150 jaar standhoudt, en dat ze nu ineens verzinnen dat het racistisch is. Kortom, het gaat helemaal nergens over, gewoon een stelletje Zeurpieten.


Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

En het is ook vreemd dat die traditie al meer dan 150 jaar standhoudt,
Dat is ook het punt dat ik wil maken. Dat het een traditie is, dat is geen goed argument.

Als "een traditie" een goed excuus was, dan:

- werden vrouwen nog altijd besneden in Afrika

- werden walvissen nog altijd ritueel geslacht

- worden dieren onverdoofd geslacht

- mag de koning het bed delen met iedere bruid

...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

^^^ dat is wel een heel sterk punt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Iedereen heeft het over Piet, maar de Sint dan?

Het is toch een gotspe dat wij massaal een godsvruchtige katholieke geestelijke afschilderen als een langharige schoenenvullende idioot in een malle jurk die op een paard diep in de nacht heimelijk over 's Neerlands daken galoppeert?

En dat die streng celibataire godsdienaar nota bene neergezet wordt als een echte, nee dé 'kindervriend'. Een liefhebber van kinderen, die wekenlang in het holst van de nacht ons kroost bespioneert en ze daarna gretig op zijn schoot toelaat. Dat vraagt toch om opgetrokken wenkbrauwen in deze moderne tijden?

Dat naast zoveel gelovigen ook de kerk zelf en de christelijke partijen zich deze ziekelijke karikatuur moeten laten aanleunen zeg. Driewerf schande. Vergeleken met die engerd is Piet nog heilig!

En behalve deze creap moeten ook de kerstman en de paashaas er uit, want daar zit ook vast een luchtje aan voor wie het per se wil ruiken.

Berichten: 555

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

@317070

Hoeveel van die dingen zijn er ook echt beeindigd?

Snel voorbeeld; halal slachten. Of mensen die op het platteland zelf hun kippetjes slachten?

Michel reageerde voordat ik klaar was op dezelfde manier die ik in gedachte had. Dus herhaling zou nutteloos zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Hoeveel van die dingen zijn er ook echt beeindigd?
Hoe is dat relevant? Ik neem gewoon aan dat de meeste mensen deze zaken willen beëindigd zien, dat is iets anders.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Een pak van mijn hart dat men het hier nog wel onzin vindt!

Ik heb enige dagen geleden een reactie naar Doorbraak.eu gestuurd. Maar op die linkse site werd mijn bijdrage zonder uitleg geweigerd. Kennelijk wordt daar inmiddels niet alleen Zwarte Piet zelf maar ook kritiek op de antizwartepietisten als een verderfelijke vorm van racisme beschouwd.

Gelukkig dorst de plaatselijke afdeling van de SP, waarvan ik lid ben, het wel aan een stuk van mij tegen het antizwartepietisme te plaatsen:

http://zeist.sp.nl/b...ange_tenen.html

Ook op Joop.nl wordt druk over Zwarte Piet gediscussieerd:

http://www.joop.nl/o..._voedt_racisme/

Daar heb ik mij ook in de discussie gemengd (zie de reacties van Bart van Donselaar), maar zonder veel resultaat. De antizwartepietisten kakelen onverdroten voort zonder serieus in te gaan op de kritiek van hun tegenstanders. Ondertussen sluiten zich steeds meer opportunistische meelopers bij de antizwartepietisten aan om te voorkomen dat zij straks als erkend racist te boek komen te staan. De kans dat de antizwartepietisten deze strijd gaan winnen acht ik daarom zeer groot, evenals het risico dat steeds meer minderheidsgroepen hun zelfgekozen gekwetstheid in gaan zetten om door hen als onplezierig ervaren culturele fenomenen uit te bannen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

317070 schreef: wo 23 okt 2013, 14:02
Dat het een traditie is, dat is geen goed argument.
Dat was ook helemaal niet mijn punt. Het ging mij erom dat het blijkbaar 150 jaar moest duren voordat men bedacht dat het wel eens racistisch kon zijn.

Gesloten