Minicursus relativiteitstheorie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1.404

Minicursus relativiteitstheorie

Aangezien er op dit forum (en elders) nog veel misverstanden zijn over hoe en wat de relativiteitstheorie is, dacht ik dat het misschien nuttig en leuk is om op dit forum een mini cursus relativiteit op te starten.

1) Is hier interresse voor ?

2) Zijn er mensen die hieraan willen meewerken ?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Lijkt me een goed idee, heb zeker wel interesse! Wat had je in gedachten?

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Er zijn twee soorten relativiteitstheorien.

- de speciale relativiteitstheorie (1905)

- de algemene relativiteitstheorie (1916)

Beide uitgevonden door Einstein.

Conceptueel zijn beide niet heel moeilijk.

De wiskunde die bij algemene relativiteitstheorie wordt gebruikt is zeer pittig:

tensoren, Christoffel symbolen, gekromde oppervlaken, ...

Bij de speciale ligt dat anders, die krijg je in je eerste jaar van je natuurkunde studie. Dat komt omdat de speciale relativiteitstheorie niet over zwaartekracht gaat (de algemene wel), maar alleen over relatieve bewegingen. Er zijn twee postulaten ('aannames'), namelijk:

1. De lichtsnelheid is in elk inertiaalstelsel* constant.

2. In elk inertiaalstelsel gelden dezelfde natuurwetten.

* Een stelsel, waarin een aan zich zelf overgelaten voorwerp (dus waar geen krachten op werke) in rust blijft of eenparig rechtlijnig beweegt noemt men een inertiaalstelsel.

Door deze twee postulaten aan te nemen heeft Einstein veel interessante dingen afgeleid.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Minicursus relativiteitstheorie

De twee postulaten hierboven gaan dus over de speciale relativiteitstheorie.De algemene relativiteitstheorie breidt de speciale relativiteitstheorie uit, door ook objecten waarop krachten werken mee te nemen. Het gaat uit van het uitgangspunt dat een eenparige versnelling en een constant gravitatieveld niet van elkaar onderscheiden kunnen worden.

Als gevolg hiervan is men zwaartekracht als kromming van de ruimtetijd gaan zien.

Massa kromt de ruimtetijd. De kromming van de ruimtetijd vertelt massa hoe zij moet bewegen.

Berichten: 51

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Slim plan. Ik ben de eerste cursist :shock: .
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Goed idee! Afbeelding

Ik wil er best wel aan mee werken, voor zover het speciale relativiteit betreft althans.. Over algemene relativiteit weet ik inhoudelijk te weinig, dat laat ik graag aan jou over :shock:
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Misschien kan ik helpen door tekeningen te maken? :shock:
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Slim plan. Ik ben de eerste cursist   :?: .


Dan zit ik bij je in de klas...

Ik heb zelf inhoudelijk maar weinig inzicht in de relativiteits theorie, daarom vind ik dit een leuk plan! Maar missch is het nog leuker om echt bij de onderste tree te beginnen met de 'lessen' zodat 't een compleet verhaal word? :shock:

Berichten: 51

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Gezellig... :wink:

Goed idee. Ik zelf heb er ook weinig inzicht in, dus sta open voor alles. Let the studying begin... :shock: [/quote]
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Dit lijkt me wel de allerlaagste tree om mee te beginnen...

Er is ruimte en er is tijd.

Snelheid is een ruimteoverbrugging binnen een bepaalde tijd.

Een speciale snelheid is de lichtsnelheid ©.

De afstand die het licht aflegt in 1 seconde noemen we een lichtseconde.

De lichtsnelheid blijkt altijd dezelfde waarde te hebben, dat betekent dat licht in 1 seconde altijd 1 lichtseconde aflegt (zie het eerste postulaat).

Dit klinkt pas bijzonder als je erbij zegt dat de snelheid tussen de lichtbron en de waarnemer geen invloed heeft.

Bv:

- Ik loop van een lamp vandaan met een snelheid v, het licht bereikt mij niet met snelheid c+v maar nog steeds met snelheid c.

Dit "verschijnsel" heeft verschillende effecten op ruimte en tijd...

Immers, snelheid is een afstand gedeeld door een tijd.

2 van die effecten zijn:

- Tijdsdilatatie

- Lengtecontractie

Tijdsdilatatie betekent dat de tijd in een bewegend object langzamer verloopt. Hoe is dit te verklaren?

Om het uit te leggen heb ik een situatie bedacht.

Afbeelding

De pijlen in de tekening betekenen snelheden!

- We bevinden ons in A.

- Object B beweegt van ons af met een snelheid van 0,6 maal lichtsnelheid.

- Vanuit B wordt een lichtpuls "afgevuurd", die gezien vanuit B loodrecht op de bewegingsrichting tussen A en B staat.

- We bevinden ons in A, en volgens het eerste postulaat beweegt de puls dus met lichtsnelheid t.o.v. ons (zie de schuine pijl).

Met de Stelling van Pythagoras kunnen we nu simpel uitrekenen wat de snelheid is tussen B en de puls, GEZIEN VANUIT A.

We komen uit op 0,8 maal lichtsnelheid.

Maar zouden we ons in B bevinden dan was de snelheid tussen de puls en ons weer lichtsnelheid... hoe kan dat nou?? Het lijkt wel of de tijd in B langzamer loopt GEZIEN VANUIT A! en wel met een factor 1/0,8 = 1,25.

Deze factor heet de zogenaamde gammafactor en hangt af van de snelheid tussen A en B. En zoals je ziet kun je die factor simpel uitrekenen met de Stelling van Pythagoras.
How will it end?

Berichten: 100

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Is het niet een idee om documenten online te zetten in de trent van 'les 1,2,3....' Dat het dan bijv om de week een nieuwe les en door de week heen is een speciaal topic waar vragen kunnen worden gesteld en dingen kunnen worden besproken? (dan moet je wel afspreken dat als de nieuwe les "begint"dat er geen vragen meer worden gesteld over de oude want anders loopt alles door elkaar, misschien is het dan een idee om 2 vragen topic's te openen voor mensen die het bijhouden en voor mensen die later zijn komen kijken enz.)

En ik vind ook dat als jullie dit willen doen het wel echt bij het begin aan moeten pakken een gewoon met een inleiding en wat basis dingen moeten beginnen, want anders kunnen mensen het alleen volgen die er al redelijk verstand van hebben en dan heb je nog steeds het probleem dat er vragen worden gesteld op het forum omdat mensen er niks van af weten.

Deze vragen zullen wel altijd blijven bestaan maar als je dan een cursus hebt gegeven die het onderwerp van et begin tot het einde behandeld kun je bij zo'n vraag meteen naar de cursus verwijzen.

Voor de rest vind ik het een top idee en lijkt het me ook wat om na deze cursus een andere te maken met een ander onderwerp (quantum mechanica zou leuk op die van relativiteits theorie aansluiten, maar laat ik maar niet op de zaak vooruit lopen).

laat ff weten wat jullie van dit idee vinden.
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Ja dat lijkt mij ook een beter idee, zo wordt het veel gestructureerder en duidelijker.
You can't predict a fool's behaviour

Berichten: 51

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Ja, dat is wel een strak plan. Misschien kunnen jullie even kijken wie de 'leraren' zijn; dan is dat ook wat gestructureerder.
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Ja, dat is wel een strak plan. Misschien kunnen jullie even kijken wie de 'leraren' zijn; dan is dat ook wat gestructureerder.
Ik ben nu wel vrij ver gevorderd met mijn natuurkunde studie,

dus ik wil er wel wat over vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Minicursus relativiteitstheorie

Het lijkt mij ook een leuk plan, ik ben nu ook in een boekje bezig "Relativiteit" van Einstein zelf, dus wat extra uitleg komt altijd van pas :shock:

Misschien dat peterdevis (hij kwam met het idee), ook mee wil "lesgeven".

Als Stefan dat ook wil doen, lijkt mij dat prima :?:

Reageer