[scheikunde] Aantal hectare eikenbos

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Aantal hectare eikenbos

Bereken hoeveel hectare eikenbos nodig is om die CO2 (binnen 30 dagen) uit de lucht te halen met mijn reis.

Gegevens: Neem aan dat 1 hectare bos 10.000 kg CO2 per jaar uit de lucht haalt, dus ik denk dan in 1 dag 27,4 kg CO2. In totaal ben ik 14,4 dagen onderweg. Dus dat is dan 394,52 kg CO2. En als je dan alle CO2 assimileert dan heb je (denk ik) 36,7 x 394,52 = 14,47 ton. Dus 36,7 hectare bos is dan nodig voor 14,4 dagen? Kan dit kloppen?

Verder staat er dit:

Koolstofassimilatie = 6 CO2 + H2O --> C6H12O6 + 6 O2

Deelberekeningen: Bereken hoeveel kg CO2 in 10 dagen door het bos wordt geassimileerd.

Maar ik heb geen idee, wat ik met deze informatie moet doen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aantal hectare eikenbos

Gegevens: Neem aan dat 1 hectare bos 10.000 kg CO2 per jaar uit de lucht haalt, dus ik denk dan in 1 dag 27,4 kg CO2. In totaal ben ik 14,4 dagen onderweg. Dus dat is dan 394,52 kg CO2. En als je dan alle CO2 assimileert dan heb je (denk ik) 36,7 x 394,52 = 14,47 ton. Dus 36,7 hectare bos is dan nodig voor 14,4 dagen? Kan dit kloppen?
dit zijn geen gegevens, dit is een berekening waar hier en daar ook nog een gegeven in staat. Dat ga je toch echt strakker moeten aanpakken. :(
Neem aan dat 1 hectare bos 10.000 kg CO2 per jaar uit de lucht haalt, dus ik denk dan in 1 dag 10 000 : 365 = 27,4 kg CO2 -opname per hectare per dag.
in rood wat ik mis, dat zijn de sommetjes waarmee je aan die getallen komt, en de eenheid van je uitkomst. "kg CO2" is niet voldoende hier, want er zijn in die wereldreissommetjes zóveel verschillende hoeveelheden CO2 dat je dat toch echt nader moet omschrijven om jezelf en anderen niet in de war te brengen.
In totaal ben ik 14,4 dagen onderweg. Dus dat is dan 14,4 x 27,4 = 394,52 kg CO2
dat is dus hoeveel CO2 één hectare eikenbos opneemt tijdens jouw reis. Maar wat heeft jouw reistijd te maken met de dagelijkse opnamecapaciteit van een hectare eikenbos? Waarom vermenigvuldig je die getallen met elkaar? Ik zie de logica niet. Dus we hebben nou wel 394,5 kg CO2. Maar ik zie écht niet wat je daar verder mee van plan bent. waar horen die kg bij? Ik kan er, gezien je sommetje, niks anders van maken dan "kg CO2-opname per hectare per 14,4 dagen". En toen, wat moet ik daarmee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Aantal hectare eikenbos

Sorry voor mijn onduidelijkheid, ik zie het nu zelf ook..

De hele opdracht (zonder mijn onnozele berekeningen ertussen) luidt:

Bereken hoeveel hectare eikenbos nodig is om die CO2 (binnen 30 dagen) uit de lucht te halen (te assimileren).

Gegevens:

- Neem aan dat 1 hectare bos 10000 kg CO2 per jaar uit de lucht haalt.

- Koolstofassimilatie = 6 CO2 + 6 H20 --> C6H12O6 + 6 O2

Deelberekeningen: bereken hoeveel kg CO2 in 10 dagen door het bos wordt geassimileerd.

Op dit forum heb ik verder gekeken naar misschien gelijke opdrachten. Hier zie ik dan dat velen de omtrek en de straal van de boom weten. Dit staat dus niet in mijn opdracht, dus ik hoef dat blijkbaar niet te gebruiken.

Wat ik door andere opdrachten berekend heb:

- Door mijn hele reis komt er 14,47 ton CO2 vrij.

- De duur van de reis is 14,4 dagen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aantal hectare eikenbos

In een jaar haalt een hectare eikenbos 10 000 kg CO2 uit de lucht

Hoeveel is dat in 30 dagen? x kg/(ha·30 dagen)

Jij produceert 14 470 kg CO2 tijdens jouw reis.

Hoeveel hectare eikenbos moet er dan geplant worden om die 14 470 kg in diezelfde 30 dagen uit de lucht te laten halen?

Dit is eigenlijk gewoon een rekensommetjemet drie eenheden, kg, ha, en een tijd(speriode van 30 dagen), het scheikundige onderdeel van de wereldreis komt hier helemaal niet langs.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer