[natuurkunde] Practicum soortelijke weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Practicum soortelijke weerstand

Hallo,

Wij moeten laten zien dat de soortelijke weerstand afhangt van de lengte en van de doorsnede door middel van twee rechte grafieken maar mijn punten kloppen helemaal niet en liggen kriskras door elkaar. dit zijn de gegevens

nichroom

L (cm) //A (mm²) //R(ohm)

30

//0.030 //10.7

50

//0.03

//17.3

120 //0.03

//41

120 //0.06

//20,3

120 //0,09

//13,6

De formule is R=rho * L/A

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Practicum soortelijke weerstand

Neem de drie draden met gelijke doorsnede.

Maak een tabelletje. Links de lengte, rechts de weerstand.

Wat gebeurt er met de weerstand (niet de soortelijke weerstand) als de draad langer wordt?

Berichten: 3

Re: Practicum soortelijke weerstand

Maar de richtingscoeficient moet de soortelijke weerstand zijn???

ik heb al een grafiek met L horizontaal en R keer A verticaal dat geeft de goede rico

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Practicum soortelijke weerstand

Wij moeten laten zien dat de soortelijke weerstand afhangt van de lengte en van de doorsnede door middel van twee rechte grafieken ...........
Ik lees hier dat je twee grafieken moet maken, één met weerstand als functie van de lengte en één met weerstand als functie van de doorsnede. Er staat niet dat je de soortelijke weerstand moet bepalen. Of zie ik iets over het hoofd?

Post anders je grafiek eens.

Berichten: 3

Re: Practicum soortelijke weerstand

Bedankt maar ik heb hem al de een is zoals ik zei en die andere is R verticaal en I/a horizontaal

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Practicum soortelijke weerstand

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Practicum soortelijke weerstand

Als je het verband tussen de weerstand en de lengte van een stroomdraad wilt onderzoeken dan meet je de weerstand van een aantal draden die verschillen van lengte maar die dezelfde doorsnede hebben.

Zelfde voor het verband tussen de weerstand en de doorsnede. Dan neem je draden van dezelfde lengte.

Als je RxA uitzet tegen de lengte dan vind je het verband tussen R x A en de lengte en dat is niet wat wordt gevraagd.



Zelfde voor het uitzetten van R tegen de lengte/doorsnede.

Berichten: 1.617

Re: Practicum soortelijke weerstand

Algemeen: als je het verband tussen twee grootheden bepaalt, moet je alle andere grootheden constant houden.

Hier heb je te maken met R (de afhankelijke variabele) en A en l (onafhankelijke variabelen).

Verder heb je nog de materiaalconstante rho maar die is altijd hetzelfde (voor het zelfde materiaal @ zelfde temperatuur)

Kijk eens goed naar de gegevens.

Je hebt drie metingen met dezelfde A. Welk verband tussen welke grootheden haal je hier uit? Hoe?

Je hebt drie metingen met dezelfde l. Welk verband tussen welke grootheden haal je hier uit? Hoe?

Berichten: 493

Re: Practicum soortelijke weerstand

Wanneer je van de metingen grafieken hebt getekend.

Ga je na welke verbanden je allemaal al kent. (evt vanuit de wiskunde)

Welke van deze verbanden komt overeen met je grafiek.

In bovenbouw boeken havo en vwo (klas 4), staat ook beschreven hoe je kunt bewijzen

welk verband het is.

Reageer