[scheikunde] anorganische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 927

anorganische chemie

ik moet de vormingreactie vinden van tricalciumdifosfaat:

dit heb ik:

2Ca3(PO4)2--> 3CaO+ 2PO4

Maar dan kloppen de coefficienten niet, weet iemand hoe te veranderen in het juiste aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: anorganische chemie

Wat is de tekst van de opgave?

Opmerking moderator


Zoals je in eerdere topics is vermeld is Wetenschapsforum.nl GEEN huiswerkmachine. Verder zou het je staan eerder gemaakte modopmeldingen ter harte te nemen.

Berichten: 927

Re: anorganische chemie

Maak de vormingreactie van tricalciumfosfaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: anorganische chemie

Geen énkele context rond die vraag? Geen uitgangsstoffen gegeven? Waar je die tricalciumfosfaat van moet gaan "maken"? Uit apatiet of zo? of uit calciumoxide en fosforzuur? Want je kunt het lastig uit de blauwe lucht halen, en ze verwachten vast niet van middelbare scholieren dat ze zelf gaan verzinnen uit welke grondstoffen ze zo'n stofje gaan maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: anorganische chemie

Jan van de Velde schreef: wo 30 okt 2013, 17:38
Want je kunt het lastig uit de blauwe lucht halen, en ze verwachten vast niet van middelbare scholieren dat ze zelf gaan verzinnen uit welke grondstoffen ze zo'n stofje gaan maken.
Sommige docenten houden van moeilijke inzichtsvragen :P

Helaas… :(
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 927

Re: anorganische chemie

Ik heb de reactie al gemaakt in het begin maar de coëfficiënten kloppen niet aan elke kant dus zou iemand mij daarmee kunne helpen?????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: anorganische chemie

Probleem is dat je in die reactie geen tricalciumfosfaat vormt maar het uit elkaar haalt.

maar als je het puur op evenwicht wil gooien, zonder belang bij de vraag of zo'n reactie ook werklijk bestaat:

begin zonder coëfficienten

Ca3(PO4)2--> CaO+ PO4

maak met behulp van coëfficiënten Ca kloppend

Ca3(PO4)2--> 3CaO+ PO4

Maak nu P kloppend:

Ca3(PO4)2--> 3CaO+ 2PO4

Nou nog O kloppend maken, maar dat lukt niet met alleen deze reactieproducten of uitgangsstoffen, rechts heb je 3 O-tjes meer dan links. Je zult er dus rechts nog een extra stof bij moeten halen waaruit je voldoende O kan halen. Want alleen Ca3(PO4)2extra nemen lost je probleem niet op: Alle O links is nodig voor de gevormde PO4 rechts, en het vraagt alleen maar nóg meer O voor meer CaO........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: anorganische chemie

Ik snapte gewoon niet hoe je het gelijk kon maken maar dat gaat dus niet wel raar maar toch bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: anorganische chemie

Choco__ schreef: wo 30 okt 2013, 18:26
Ik snapte gewoon niet hoe je het gelijk kon maken maar dat gaat dus niet wel raar maar toch bedankt!!
Wie heeft je dan gezegd dat je Ca3(PO4)2--> CaO+ PO4in deze vorm kloppend kon maken? je hebt deze toch zelf bedacht, want je wist toch niks meer dan de vraag dat je een vormingsreactie voor tricalciumfosfaat moet opstellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: anorganische chemie

Nee maar ik moest 3 dingens doen nl.: 1) formule2) vormingreactie 3) gedrag in water en de tweede snapte ik alleen ni drm vroeg. Ik het

Van tricalciumdifosfaat

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: anorganische chemie

Je kunt op Wikipedia genoeg vinden over hoe tricalciumfosfaat gevormd kan worden (althans, wat de reactieformules zijn)! In dit geval zou je fosforzuur (H3PO4) nodig hebben.

Overigens, tricalciumfosfaat kun je ook gewoon zo vormen: 3 Ca + 2 PO4 --> Ca3(PO4)2. Als je dan even je BiNaS openslaat op tabel 45A zie je dat dit zout slecht oplosbaar is in water (minder dan ca. 0,01 mol per liter). Opdracht af.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumfosfaat

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fosforzuur
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 927

Re: anorganische chemie

Bedankt Maar wij doen da zo me formules van de oxiden, hydroxiden zuren en zouten dus ik denkt ni dat da gesplitst kan

Zo hebbe wij geleerd: metaalzout= metaaloxide+nietmetaaloxide.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: anorganische chemie

Zo hebbe wij geleerd: metaalzout= metaaloxide+nietmetaaloxide.
Je kunt een zout maken uit een metaaloxide en een niet-metaaloxide.

Het metaal is hier Ca.

Het oxide van Ca is CaO.

Het niet-metaal is P.

Het oxide van P is niet PO4

Wat is wel de formule van het oxide van P?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: anorganische chemie

Jeronimo schreef: wo 30 okt 2013, 18:38
Als je dan even je BiNaS openslaat op tabel 45A zie je dat dit zout slecht oplosbaar is in water (minder dan ca. 0,01 mol per liter). Opdracht af.
Choco_ komt volgens mij uit Vlaanderen en zal dus waarschijnlijk niet met Binas bekend zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 927

Re: anorganische chemie

Ja is waar

Reageer