Aantrekkingskracht fases

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

Aantrekkingskracht fases

1) GAS: weinig aantrekkingskracht

2) VLOEIBAAR: veel aantrekkingskracht

3) VAST: ?

Heeft vast ook veel of weinig aantrekkingskracht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aantrekkingskracht fases

moleculen hebben blijkbaar de mogelijkheid elkaar (door onderlinge aantrekkingskrachten) goed vast te houden, of beduidend minder.

Als ze elkaar beter vasthouden kom jij er dus me je mes of zo minder makkelijk tussendoor.

waar gaat je mes makkelijker doorheen, waterdamp, water of ijs?

in welke van de de drie fasen houden de moleculen elkaar dus het minst sterk vast, in welke fase het sterkst?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 334

Re: Aantrekkingskracht fases

De moleculen van water (ik meen zo rond de 4 graden) houden elkaar het sterkst vast. Dat staat haaks op je gedachten, want ik denk dat iedereen ijs zou kiezen. Water is daarin zeer uitzonderlijk.

Berichten: 40

Re: Aantrekkingskracht fases

Vaste fase heeft DUS meer aantrekkingskracht dan water begrijp ik er zo uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Aantrekkingskracht fases

Nee, in de vaste fase is de aantrekkingskracht groter dan in de vloeibare fase. De vraag ging over fasen, niet over water.

Water is een stof die in de genoemde fasen voor kan komen. Met water is iets geks aan de hand, omdat de vaste fase een kleinere dichtheid heeft dan de vloeibare fase: vandaar dat ijs op water drijft.

Maar ook voor water geldt dat de aantrekkingskracht tussen de moleculen in de vaste fase groter is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 334

Re: Aantrekkingskracht fases

Vaste fase van water dus niet. Water heeft dus meer aantrekkingskracht dan ijs. Ik denk dat ijs anders ook zou zinken. Ik schreef al dat water daar zeer uitzonderlijk in is.

Volgens mij bij alle andere stoffen heeft de vaste fase de meeste aantrekkingskracht.

Berichten: 40

Re: Aantrekkingskracht fases

Oké ik weet nu genoeg en mijn vraag is beanwoord. Dank jullie wel allemaal.

Berichten: 1.617

Re: Aantrekkingskracht fases

Mosterd na de maaltijd: aantrekkingskracht is een verwarrende term want dat betekent zoveel meer. Wellicht is het beter te spreken van de onderlinge aantrekking van de moleculen in de stof.

En die is vanzelfsprekend het grootst in de vaste fase. Het hele idee van een vaste fase is immers dat de moleculen een vaste positie ten opzichte van elkaar innemen zodat het niet stroomt en de vorm behouden blijft. Pas als ze elkaar loslaten kan het gaan stromen.

Niet te verwarren met de grootste dichtheid: water heeft bij 4 graden Celcius de grootste dichtheid. Dan is dus de gemiddelde afstand tussen de moleculen kleiner dan in de vaste fase.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Aantrekkingskracht fases

Herman66 schreef: wo 30 okt 2013, 21:19
Vaste fase van water dus niet.
Zoals ik al zei: Bij water OOK. De moleculen trekken elkaar in ijs harder aan (c.q. trekken harder aan elkaar) dan in water. Daarom houdt ijs zijn vorm vast en is het vast, terwijl water vloeit en dus vloeibaar is.

De kristalstructuur van ijs, of liever gezegd die van ijs-I, is zodanig dat de moleculen onderling gemiddeld een wat grotere afstand van elkaar hebben dan in vloeibaar water. Daardoor is de dichtheid iets kleiner. Maar de onderlinge aantrekkingskracht is in totaal groter.
Water heeft dus meer aantrekkingskracht dan ijs. Ik denk dat ijs anders ook zou zinken.
Je moet dichtheid en aantrekkingskracht niet verwarren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer