Totally unimodilar matrix

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

Totally unimodilar matrix

Is de volgende matrix totally unimodular?

A = [ 2 0 ; 0 2]

Als ik de determinant uitreken komt ik op 4, dus hieruit zou ik de conclusie kunnen trekken dat de matrix niet totally unimodular is.

Echter, is het mogelijk om de matrix met 0.5 te vermenigvuldigen en vervolgens de determinant opnieuw uit te rekenen. De determinant wordt dan 1, wat zou betekenen dat de matrix totally unimodular is.

Mijn vraag is of het correct is om deze vermenigvuldiging toe te passen om aan te tonen dat een matrix totally unimodular is?

Berichten: 546

Re: Totally unimodilar matrix

Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt met 'totally unimodular' want zoveel verstand van lineaire algebra heb ik niet. Ik weet wel dat je elke matrix kunt herschalen door scalaire vermenigvuldiging waardoor die determinant 1 wordt. Het zou dus een beetje vreemd zijn als jouw tweede werkwijze correct is. Dan is elke matrix 'totally unimodular' en dat maakt het tot een zinloos begrip. Begrijp je wat ik bedoel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Totally unimodilar matrix

Kun je hier de definitie van 'totally unimodular' matrices eens geven? In mijn Encyclopedic Dictionary of Mathematics kom ik het begrip alleen in groepentheoretisch verband tegen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 25

Re: Totally unimodilar matrix

http://www.lehigh.edu/~tkr2/teaching/ie418/lectures/Lecture8.pdf

De definitie van een total unimodilair matrix staat op slide 3.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Totally unimodilar matrix

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je dit vraagt: op jouw eigen slides staat letterlijk dat enkel matrices met entries 0, 1 of -1 totaal unimodulair kan zijn. Het lijkt me duidelijk dat dat hier niet zo is.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer