Water plaatselijk verdampen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Water plaatselijk verdampen

Beste,

Mijn bedoeling is om een circuit van water te maken, door een vierkant te vormen waar de ene kant van de baan warm water bevat, en de andere koud.

Zoals u op de afbeelding kan zien staat de afgeronde vierhoek voor het circuit waar stilstaand water in staat, de rode pijl staat voor de warmte-invoer, en de zwarte pijl voor koude-invoer.

Is het mogelijk om het water in de onderste baan plaatselijk te verwarmen en zelf te verdampen?

In de theorie spreekt men dat bij verdamping het water energie zal onttrekken van het omringende water, mag ik aannemen dat het plaatselijke warme water dat zal doen van het omringende water, met name het water dat ik graag koud zou krijgen?

De zwarte pijl stelt wind voor, en dient als hulpmiddel voor extra koeling.

Samengevat:

- Is het mogelijk om stilstaand water plaatselijk te verdampen?

-Onttrekt de verdamping dan energie uit het omringende water?

Alvast bedankt
Bijlagen
voorstelling idee.png
voorstelling idee.png (7.77 KiB) 284 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Water plaatselijk verdampen

Wat er gebeurd hangt ervan af of het een open of gesloten circuit is. Aangenomen dat het gesloten is, en volledig gevuld, zal je geen water kunnen verdampen omdat daar geen ruimte voor is. Blijf je toch verwarmen dan loopt de druk en temperatuur op tot het tripelpunt van water, en daarna krijg je een soort overgangsfase tussen vloeibaar en gasvormig. Uiteindelijk staat het het systeem vol stoom onder hoge temperatuur en druk.

Verdamping onder hoge temperatuur onttrekt in de regel niet meer energie dan je toevoert om het zo warm te krijgen, in ieder geval niet in een continuproces.

Bij een cyclish of eenmalig proces dat open is gebeurd dat wel: denk bijvoorbeeld aan een waterkoker. Die stook je op tot 100 graden, en zodra je hem uitzet koelt het water als gevolg van verdamping vrij snel af tot een stuk onder de 100 graden.
Victory through technology

Berichten: 13

Re: Water plaatselijk verdampen

De bedoeling is om in de leiding een soort opening te maken, zodat er wel degelijk ruimte is voor verdamping.

Ik kan precies geen afbeelding meer toevoegen, dus dan maar omschrijven:

Eigenlijk kan ik het het best omschrijven door gewoon het 'dakje' van de leiding eraf te halen, zodat de damp vrij weg kan.

Zou het dan kunnen plaatselijk verdampen? En energie uit het omgeven water nemen, zodat het andere afkoelt?

Nogmaals bedankt

Reageer