[overig] [ANW] rood/blauwverschuiving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

[ANW] rood/blauwverschuiving

Mijn docent Algemene Natuurwetenschappen (ANW) heeft een aantekening gegeven bij het hoofdstuk heelal. Ik begreep het niet helemaal dus heb het opgezocht op wikipedia. Nu heb ik daarover een vraag.

De aantekening luidt als volgt:
Geluid is een golfverschijnsel. Als een geluidsbron op je af komt, worden de geluidsgolven in elkaar gedrukt. Resultaat is een hoge toon. Als hij dan vervolgens weer van je af gaat, worden de geluidsgolven uit elkaar getrokken. Resultaat is een lagere toon. Dit klopt, dit noem je het Dopplereffect.

Hetzelfde verschijnsel doet zich voor bij licht. Als een lichtbron op je af komt, worden de lichtgolven in elkaar gedrukt. Gevolg is een blauwverschuiving. Gaat het van je af, dan krijg je een roodverschuiving.
Die laatste alinea begrijp ik niet helemaal, dus ik zocht het op. Wikipedia geeft aan dat een rood- en blauwverschuiving te maken hebben met de snelheid van de lichtbron waarmee het zich van de waarnemer verplaatst. M.a.w. als de zon zich met hoge snelheid van ons af beweegt, volgt een roodverschuiving, aangezien de lichtgolven dan uit elkaar worden getrokken. Andersom is het ook zo, dat als de zon zich met hoge snelheid naar ons toe beweegt, de lichtgolven in elkaar worden gedrukt (→ blauwverschuiving).

Nu is dit wel leuk om te weten als theorie, maar komt dit überhaupt wel voor in de praktijk? (hoe beweegt de aarde zich om de zon (draait hij is perfecte rondjes of niet(→ beweegt de zon zich soms naar ons toe of van ons af)))?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [ANW] rood/blauwverschuiving

Je keuze van de zon is niet zo gelukkig. Kies in plaats van de zon eens een sterrenstelsel, dan wordt het belang van rood- en blauwverschuiving in de astronomie misschien wat duidelijker voor je.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [ANW] rood/blauwverschuiving

Toch is dat aan de zon ook prima te meten.
animated_sun.gif
animated_sun.gif (625.73 KiB) 211 keer bekeken
De linkerzijde draait naar ons toe, de rechterzijde van ons af.

De zon doet er weliswaar zo'n 25 dagen over om een rondje rond haar as te draaien, maar met een diameter van bijna 1,4 miljoen km aan de evenaar geeft dat hoge equatoriale snelheid en dus een merkbare blauw- en roodverschuiving. En aan de hand daarvan valt die rotatiesnelheid nauwkeurig vast te stellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: [ANW] rood/blauwverschuiving

O, op die manier! Bedankt!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer