mini rookmachine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

mini rookmachine

Hallo,

ik ben bezig om een zogenaamd simulatie huisje te maken voor de brandweer. Dit huisje wordt gebruikt voor demonstraties van rookopbouw en wat er gebeurd bij het gebruik van een overdrukventilator. het huisje is ongeveer 40x30x40cm.

Voor het oefenen met rook gebruiken wij een rookmachine (discorook), hierin wordt paraffine olie verwarmd en hierbij ontstaat rook.

Nu de vraag;
  • Hoe maak ik een minirookmachine of een gloeispiraal waarmee ik de olie warm kan maken?
  • de gebruikte voeding levert 12volt, 2 ampère gelijkspanning.
Ten tweede;
  • In elk vertrek komen een aantal ledjes (oranje), deze simuleren vuur. De bedoeling is dat deze ledjes enigszins flikkeren.
  • Wie kan mij aan een schema helpen en een lijst van benodigdheden om dit te maken?
Ik ben niet zo thuis in de elektronica, maar kan wel solderen.

ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen,

groet Richard.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: mini rookmachine

Er zijn kant-en-klare knipperledjes te koop: klik . Mogelijk volstaan die en als je er een kiest met een voltagebereik van 3,5 tot 15 volt dan ben je zonder gedoe klaar.

Voor de verwarming kan je kijken of je een verwarmingsspiraal kan maken met constantaandraad (weerstandsdraad), bijvoorbeeld 5 Ohm per meter klik

Of je hiermee die olie heet genoeg/te heet krijgt wordt even experimenteren met de lengte van de draad, zo'n rolletje van 5 meter is gelukkig niet duur. Kijk dus wel uit voor brand, het moet wel een simulator blijven nietwaar?

Berichten: 6

Re: mini rookmachine

Dag Michel,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb inderdaad aan knipper ledjes gedacht, echter deze knipperen constant en niet echt willekeurig (ben veeleisend). Ik wil er twee of drie per vertrek gebruiken en wil niet dat ze synchroon knipperen. ik zoek eigenlijk een schemaatje o.id. waarmee ik dit kan sturen. deze ledjes wil ik gebruiken

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/180652/LED-oranje-3-mm-Avago-Technologies-HLMP-K401-Oranje-60-Soort-behuizing-3-mm-75-mcd?ref=list

of

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/184389/Universele-LED-Vishay-TLHR-5400-Super-rood-30-Soort-behuizing-5-mm-10-mcd?ref=list

zit ik alleen met het voltage, kan ik deze aanpassen met een weerstand?

En voor het weerstanddraad, dit lijkt mij wel iets, heb jij ervaring hoe ik dit kan doen?

Moet ik dit wikkelen of gewoon als een draad rond buigen?

Kan ik dit gewoon aan/uit schakelen?

Brand is inderdaad niet de bedoeling :lol:

Een heleboel vragen, ik hoop dat je me kan helpen.

Groet Richard

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: mini rookmachine

Mogelijk is dit circuitje dan wat voor je: klik

Die constantaandraad is maar 0,35 mm dik, dus die zal je om een niet geleidend materiaal moeten wikkelen. De wikkelingen mogen elkaar niet raken. Een stukje printplaat (zonder koper) met wat groefjes of iets dergelijks. Het materiaal moet wel tegen de hitte kunnen die je nodig hebt om die olie voldoende te verwarmen.

Berichten: 6

Re: mini rookmachine

Dag Michel,

Ik geloof dat ik het principe van het constant aan draad begrijp, ga hier mee aan de slag.

Het circuit in de link is wel wat, ga de onderdelen via Conrad bestellen. Heb jij enig idee welke condensator ik nodig heb? En kan ik in dit schema ook meer dan elf led's gebruiken?

In ieder geval toto zover bedankt voor je hulp.

Groet Richard.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: mini rookmachine

Een eenvoudige keramische condensator als deze volstaat.

Neem er ook een van 10 en 100 nf, samen met een weerstandje van 20 en 50 ohm (of daar in de buurt) ze kosten weinig en dan kan je wat met de frequentie spelen want de basisfrequentie in dat schema ligt met 5 kHz wel erg hoog.

Of je meer dan 11 led's kan gebruiken hangt af van de maximale belasting van de output's. Die ken ik niet, dus ik zou het beperken tot 11. Desnoods neem je twee van die chips, ze kosten nog geen euro per stuk.

Overigens is het constantaan (en niet constant aan). Constantaan is een metaal met een vrij hoge soortelijke weerstand.

Berichten: 12.262

Re: mini rookmachine

Constantaan is vooral ook een material met een vrij constante specifieke weerstand over een breed temperatuurbereik, vandaar de naam.

Voor het rook-effect zou ik echter geen parafine of iets dergelijks gebruiken, maar bijvoorbeeld polyethyleenglycol, dezelfde stof die gebruikt wordt in rookmachines voor discotheken en dergelijke. Je kunt als je wilt gewone vloeistof voor rookmachines gebruiken door die te verhitten middels een verhitte draad er doorheen.

Tegen de tijd dat parafine flink gaat walmen zit je normaliter al voorbij het flashpoint: spontaan zal het nog geen vlam vatten, maar het kleinste vonkje kan het ontsteken. Stook je nog iets heter dan ontbrandt het spontaan en veranderd je opstelling in iets waarmee je vooral de brandblusser kunt testen ;)
Victory through technology

Berichten: 6

Re: mini rookmachine

Dag heren,

Bedankt voor de hulp, ga onderdelen bestellen en aan de slag.

de olie die wij gebruiken is inderdaad polyethyleenglycol.

Ik laat het resultaat nog wel even weten :lol:

Groet Richard

Reageer