[biologie] erfelijkheid en dna

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

erfelijkheid en dna

Ik zit in de 4e klas havo en heb een vraag over biologie waar ik zelf niet uitkom

vraag: Een homozygoot sluipwespvrouwtje met het fenotype van het dominante allel paart met een mannetje met het fenotype van het recessieve allel (generatie 1).

de dochters die hieruit ontstaan (generatie 2) paren met een mannetje met het fenotype van het dominante allel. Hoeveel procent kans heeft een mannelijke nakomeling uit generatie 3 op een recessief fenotype?

alvast heel erg bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: erfelijkheid en dna

Om een goed overzichtelijk geheel te krijgen, kun je het best beginnen met het opstellen van het paringsschema.

Probeer dat eerst en probeer daarna de kans te bepalen voor generatie 2.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 2

Re: erfelijkheid en dna

het vrouwtje is AA het mannetje is aa, de generatie 2 is dan allemaal Aa als ik het goed heb Jeronimo

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: erfelijkheid en dna

Dat klopt, de kans is dus 1 (onthoud deze!).

1) Nu kijk je eerst naar generatie 3. Wat moet het eindresultaat worden? Een recessief fenotype. Wat voor genotype heb je dan nodig?

2) Vervolgens bepaal je aan de hand van dat genotype en de gegeven informatie welk genotype het mannetje (waarmee gepaard wordt) in generatie 2 moet hebben.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: erfelijkheid en dna

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Reageer