Taalwetenschappelijk onderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Taalwetenschappelijk onderzoek

Hallo!

Wij zijn 2 studenten taalwetenschap in Utrecht en we zijn bezig met een onderzoek over Franse en Engelse leenwoorden in het Nederlands. Zouden jullie even de tijd kunnen nemen om mee te doen aan ons onderzoek? Het duurt ongeveer 10 minuutjes en je helpt ons er enorm mee.

Volg de volgende link en de rest wijst zich vanzelf, alvast bedankt!

(link verwijderd; onderzoek is afgerond)

Eduard en Vincent

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Taalwetenschappelijk onderzoek

@ Eduard en Vincent

Ik heb je proefje gedraaid. Ik heb een paar, terechte of onterechte, opmerkingen.

1) ik weet zeker dat ik in de 45 vragen x 7 oordelen is ruim driehonderd keer dat ik een oordeel gaf, er minimaal een twintigtal oordelen zo niet (veel) meer geheel aan de verkeerde kant van de schaal zijn terechtgekomen.

Een van de oordelen die je steeds moet geven is of je het woord "Niet-Nederlands" vindt klinken. Klik je hier in het rode gebied, dan geef je eigenlijk te kennen dat je het niet Niet-Nederlands vindt klinken, ofwel, dat je het wél Nederlands vindt klinken.

Het oordeel "lelijk" levert een vergelijkbaar probleem op.

Ik zou zeggen, maak alle kwalificaties groen-positief en rood-negatief. bijvoorbeeld "Nederlands" en "mooi" of "aangenaam"

2) Ik weet niet meer of mijn gegeven "nationaliteit" nou een verplicht gegeven was of niet. Maar ik woon in het grijze gebied tussen Holland en Vlaanderen, en ik weet uit ervaring dat een Vlaams accent (hoe netjes ABN verder het taalgebruik ook is) voor minder bereisde Hollanders niet altijd als serieus Nederlands klinkt, en mogelijk als komisch, provinciaal, oubollig of wat dan ook overkomt. Als je niet voor afkomst (en daarmee bedoel ik niet de postcode van mijn huidige adres)kan filteren zou je rare resultaten kunnen krijgen.

3) Ik heb zeker drie vragen nodig gehad "om erin te komen" .Een oefenvraagje met korte uitleg was wel handig geweest.

4) Zijn 5 kwalificaties per oordeel in plaats van de huidige 7 niet genoeg? Links en rechts op de schaal heb ik meestal toch maar wat raak geklikt. Ik kan lang niet altijd een duidelijk verschil aanduiden tussen 3 minnetjes en 2 minnetjes.

5) en moet ik het oordeel "niet Nederlands" nou eigenlijk begrijpen als "zo moet je het in Nederland maar niet uitspreken" of als "dit is zoals een origineel Frans- of Engelssprekende het zou uitspreken". Volgens mij zat er minstens een originele Francaise tussen de sprekers, en anders een verrekt goeie kopie ervan.....complimenten voor die dame in dat geval.

Hoe dan ook, mijn mening is dat een en ander nog wel wat schaafwerk kan gebruiken. Gelieve bovenstaande als opbouwende kritiek te beschouwen. :roll:

en succes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Taalwetenschappelijk onderzoek

Ehm.... ik heb bruin haar, mag ik ook meedoen?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 2

Re: Taalwetenschappelijk onderzoek

Beste Jan van de Velde,

Allereerst hartelijk dank voor het deelname en vooral voor je kritiek, daar hebben we veel aan!

Helaas is het niet verstandig om tijdens het lopen van het experiment, dingen te gaan veranderen, omdat de proefpersonen dan niet meer eerlijk te onderscheiden zijn, maar we zullen er zeker rekening mee houden bij het analyseren en bij eventueel volgende onderzoeken.

- We hebben van enkele andere deelnemers ook te horen gekregen dat het Niet-Nederlands erg onlogisch is met de negatieve en positieve normering, waarschijnlijk zullen we deze bij het analyseren achterwege laten.

- 7 kwalificaties levert uiteindelijk toch meer precisie op dan 5, hoe onlogisch dat vaak ook klinkt. Hoe meer keuze, hoe preciezer je normeert, vooral bij de fragmenten onderling (de ene keer geef je een 2, de andere een 3 omdat je die net ietsje 'deftiger' vindt, zo niet dan geef je beide keren een 2, en dan maakt dat geen verschil)

- Niet-Nederlands hadden wij bedoeld als "dit is zoals een origineel Frans- of Engelssprekende het zou uitspreken"

Nogmaals, zeer bedankt voor je kritiek!

Eduard

@Bean: Bruin haar wordt meestal als donkerblond gezien

Reageer