Engelse emigranten in de Nederlanden (eind 15e begin 16e eeuw)

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Engelse emigranten in de Nederlanden (eind 15e begin 16e eeuw)

Is bij iemand bekend of eind 15e eeuving w/begin 16e eeuw Engelse immigranten in de Nederlanden aan kwamen.

Om wat specifieker te zijn vanuit Cornwall naar omgeving Breda/Geertruidenberg?

Weet iemand of ik hier ergens informatie over kan vinden?

Misschien iets te maken met: Intercursus Magnus

Berichten: 329

Re: Engelse emigranten in de Nederlanden (eind 15e begin 16e eeuw)

Beste cwmavontuur,

Ik ben hier al een hele tijd niet meer actief, maar jouw vraag intrigeert me wel.

In de stamboom van mijn kleinzoon komen enkele typisch Engelse namen voor, waaronder Cox en Dickens. Deze namen duiken plots op in de Noorderkempen in de zestiende eeuw. Ik vond daarover in 'Vierhonderd jaar Dickens te Ravels en te Weelde', Manuscript Ravels 1995 van W. Paulussen en F. Vosters:

De naam Dickens is een patroniem afgeleid van Diederik of Richard en is wellicht van Engelse oorsprong. In Engeland komt deze naam voor het eerst voor in de "Curia Regis Roll's" van Yorkshire in 1207.

De cijnsboeken van de Hertog van Brabant uit 1544 en waarin de belastingbetalers van Ravels en Weelde voorkomen, maken geen gewag van die naam. Indien de stam Dickens van Engelse oorsprong is, zou hun verschijning in Ravels in verband kunnen staan met de godsdienstoorlogen van de 16e eeuw. In 1555 zijn vele mensen uit onze gewesten naar Engeland uitgeweken, in 1565 daarentegen zijn er veel bemiddelde Engelse katholieken naar de Nederlanden gekomen. Vanaf 1585 kreeg het Hollandse leger herhaaldelijk hulp van Engelse legertroepen in hun strijd tegen de Spaanse onderdrukking, en een achtergebleven Engelse soldaat zou dan wel eens de stamvader van de Dickens-stam kunnen zijn.




Hopelijk vinden we ooit een antwoord. Breda, Ravels en Weelde liggen niet ver van elkaar hé...

Reageer