houdbaarheidsdatum boeken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

houdbaarheidsdatum boeken

Gegroet,

Ik heb een boek geschreven van grofweg 513 pagina's A4 lettertype 12 Times New Roman.

De gedachte is dat dit boek pas over 10000 jaar geleden mag worden, en niet eerder.

Ik weet al waar ik het boek al die tijd ga bewaren. Maar hoe zorg ik dat het boek de 10000 jaar doorkomt. Papier haalt dat nooit en zal door de tijd vergaan. Perkament ook? en wat is de houdbaarheidsdatum van inkt?

graag uw advies!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: houdbaarheidsdatum boeken

Opmerking moderator

Verplaatst naar praktische en overige wetenschappen
.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: houdbaarheidsdatum boeken

Volgens mij ben je beter om een geconditioneerde kamer te bouwen die 10 000 jaar meegaat, dan een drager te vinden die dat haalt. Maar wie zegt dat we hier nog zijn binnen 10 000 jaar, en - in geval van - dat we dan nog nederlands zullen spreken? Digitaal opslaan is ook optie, want met diskettes van 15 jaar oud kun je ook niets meer doen... de flash drives van nu zullen ook wel vervangen worden op termijn.

Stenen tafelen? Muurschilderingen? deze hebben bewezen (dan vooral die laatste) dat deze enkele duizenden jaren kunnen meegaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: houdbaarheidsdatum boeken

Ik denk aan het etsen in metaal, of in een kristal. Maar 10.000 jaar is zo'n absurd lange termijn waarin zoveel kan gebeuren, dat je er rederlijkerwijs vanuit mag gaan, dat je van geen enkele drager 100% zeker kan zeggen dat die zolang mee gaat.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: houdbaarheidsdatum boeken

Lees dit artikel over de "Rosetta disk" en dit artikel over opslag eens.

Uit het laatste artikeltje een tabel met de te verwachten (theoretische) houdbaarheid onder de correcte omstandigheden:
opslag.jpg
opslag.jpg (125.22 KiB) 674 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: houdbaarheidsdatum boeken

De drager is dus mogelijk. Rest de ongestelde vraag wat de levensduur van de informatie is (we kunnen nu talen van 5000 jaar geleden ook niet allemaal meer begrijpen, over twee generaties verwacht ik al vragen als "opa wat is een 'boek' eigenlijk, waar was dat voor?") en tenslotte of de menselijkheid zo lang nog bestaat.....

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: houdbaarheidsdatum boeken

Bedenk ook dat dingen kapot kunnen gaan. Papier is bijvoorbeeld brandbaar, steen is breekbaar, muurschilderingen kunnen heel lang overleven, maar als de grot door een aardbeving instort of de schilderingen komen bloot te staan aan het weer, dan gaat het ook geen 10.000 jaar overleven.

Dat terzijde, vraag ik me af hoe realistisch je vraag is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: houdbaarheidsdatum boeken

Volgens Schellenberg en de Vries, werkzaam bij Mesa+ universiteit Twente kunnen gegevens in de vorm van een QR code op een schijfje bestaand uit wolfraam met een laag siliciumnitride tot een miljard jaar bewaard blijven. Klik

New Scientist schrijft een miljoen-, maar het filmpje meldt een miljard jaar.

Anyway, de kans dat er dan een moderner variant van Rongorongo klik onstaat lijkt mij niet denkbeeldig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: houdbaarheidsdatum boeken

Ik denk niet dat men over 10.000 jaar nog Nederlands spreekt. Misschien dat men over 10.000 jaar nog wel in staat is om vertalingen van het Nederlands naar één van de op dat moment gebruikte talen kan maken, maar ook dat moet je nog maar afvragen.

Weten wij op dit moment überhaupt iets over de talen die 10.000 jaar geleden gesproken/geschreven werden?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: houdbaarheidsdatum boeken

Math-E-Mad-X schreef: ma 25 nov 2013, 14:15
Weten wij op dit moment überhaupt iets over de talen die 10.000 jaar geleden gesproken/geschreven werden?
(off-topic)

Het enige dat we weten met betrekking tot de talen in Europa is dat het proto Indo-Europees zo'n 7000 tot 10000 jaar geleden ontstond, waarbij gedacht wordt dat deze taal zijn wortels heeft hetzij op de steppen ten noorden van de Zwarte en Kaspische Zee (Koergan hypothese), hetzij in Anatolië (Anatolië-hypothese). Het Hittitisch was vermoedelijk de eerste afgesplitste Indo-Europese taal. Men weet echter niet wanneer dit is gebeurd.



Hoe het proto Indo-Europees heeft geklonken is zeer moeilijk te achterhalen omdat er geen geschreven bronnen zijn. Onderzoek is onder andere verricht naar verschillende cognaten van het woord 'moeder' in Europa en Azië, waardoor men wel redelijk betrouwbare reconstructies heeft gemaakt, bijv.

Goede dag/nacht!

Dieum/nokwtm h'sum!

(Bronnen:

Alain Corbeau, Hoe en wat in het Proto-Indo-Europees

Remco Bouckaert et al., Mapping the Origins and Expansion of the Indo-European Language Family, Science (24 augustus 2012)
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer