Rf waarde van Ethylfenylamine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Rf waarde van Ethylfenylamine

Hallo,

Voor profielwerkstuk die over chocolade gaat, ben ik als instructeur scheikunde bezig, met;

1. Rf waarde van beta - Etylfenylamine achterhalen, deze moet via dunnelaagchromatografie aangetoond worden.moeilijk te vinden, vandaar jullie hulp hierin.

2. Heeft een van jullie ervaring met chocolade, in dunnelaagchromatografie, met betrekking oplosmiddel en loopvloeistoffen.

Met vriendelijke groet,

Leo van der Weijden Instructeur Scheikunde Hooghuislyceum

Berichten: 6

Re: Rf waarde van Ethylfenylamine

Gewoon proberen. Amines lopen over het algemeen niet heel hard op TLC, dus begin eens met 1:9 MeOH:CH2Cl2 Je kan er wel vanuit gaan dat je meerdere stippen gaat zien, al dan niet overlappen. Ik zou als instructeur een beetje Phenylethylamine bestellen en deze mee laten lopen naast de chocolade stip.

Berichten: 460

Re: Rf waarde van Ethylfenylamine

Op een middelbare school zou ik geen dichloormethaan aanbevelen (gezondheid). Eerste hit op google geeft bij een mix loopvloeistof ethylacetate:methanol 4:6 een rf van rond de 0.6.

http://www.us.edu.pl/uniwersytet/jednos ... 3_AC18.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Rf waarde van Ethylfenylamine

Hi,

Amines kunnen op TLC nogal de neiging hebben om op de basislijn te blijven plakken. Dit komt omdat de amines hechten aan het zure silica, een methode dat dit soms kan voorkomen is het silica neutraal te maken door voor te spoelen met een licht basische oplossing, en je elutievloeistof ook licht basisch te maken. (TLC dan uiteraard eerst weer drogen nadat je het gespoeld hebt)

Een alternatief is het gebruik maken van reversed-phase silica, feitelijk zijn dan je silica deeltjes gecoat met C18, en kunnen je amines ook niet meer plakken aan het zure silica. Een nadeel hiervan is dat de reversed-phase TLC plaatjes aanzienlijk duurder zijn.

Succes

Berichten: 4

Re: Rf waarde van Ethylfenylamine

In plaats van de TLC platen te spoelen met een licht basische oplossing, kan je ze ook boven een fles ammonia (of triethylamine, of iets dergelijks) houden. Dit heeft een zelfde effect. Vervolgens ook iets van 1% ammonia (of vergelijkbaars) aan het eluens toevoegen. Dit zou ook de tailing van de stippen moeten minimaliseren.

naast reversed phase silica kan je ook naar aluminium oxide TLC platen kijken.

Berichten: 2

Re: Rf waarde van Ethylfenylamine

Hallo,

Ik heb wat getest, na het bassisch maken van de plaat lopen de amines beter, en de voorgestelde loopvloeistof doet het prima, ik dank jullie voor de adviezen voor zover. :)

Reageer