[natuurkunde] Vrijlichaamsschets van een massa-veer systeem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

Vrijlichaamsschets van een massa-veer systeem

Onderstaande afbeelding geeft een veer demper systeem weer van een auto. De bewegingsrichting van de auto is naar rechts. Op een gegeven moment rijdt de auto over de hobbel in de weg, waardoor de massa's 1 en 2 een versnelling omhoog krijgen.
Naamloos.png
Naamloos.png (5.12 KiB) 470 keer bekeken
Nu is de vraag als volgt.

Ik moet hier een differentiaalvergelijking voor opstellen. Om dit goed te kunnen doen moet ik natuurlijk eerst weten welke krachten er op de massa's werken en welke richting deze uit werken. Daarom heb ik de massa's losgemaakt.
Naamloos 2.png
Naamloos 2.png (5.17 KiB) 422 keer bekeken
Fg = zwaartekracht

Fk1 en Fk2 = Veerkrachten die op de massa werken.

Fm = versnelling van de massa.

Fz = kracht die de zuiger uitoefent.

Nu is mijn vraag: Heb ik de krachten goed weergegeven zo? Mijn leraar is namelijk van mening dat de kracht van de onderste veer omgedraaid moet zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vrijlichaamsschets van een massa-veer systeem


Fm = versnelling van de massa
vreemde weergave om een versnelling in een vrijlichaamsdiagram aan te geven. Of bedoel je hiermee de nettokracht (=som van alle andere krachten) op de massa?
Mijn leraar is namelijk van mening dat de kracht van de onderste veer omgedraaid moet zijn.
Dat zou me een vreemde zaak lijken, omdat er dan zoals ik de situatie interpreteer nooit sprake zou kunnen zijn van een omhooggerichte nettokracht?

zoals je het nu tekent (afgezien van die Fm die ik niet helemaal begrijp) klopt je diagram mijns inziens in elk geval voor de situatie dat de auto op de vlakke weg rijdt, en is er evenwicht tussen enerzijds Fk2 omhoog en anderzijds Fk1, F2 en Fg omlaag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: Vrijlichaamsschets van een massa-veer systeem

Fm is inderdaad gelijk aan de resultante van de andere krachten. In een vergelijking zou dit zo uit moeten zien:

Fk2 - Fg - Fk1 - Fz = Fm waarin Fm weer.geschreven kan worden als m * a

Ik zou inderdaad ook zeggen dat de onderste veer omhoog moet werken. Dit was een tentamenvraag voor het vak regeltechniek van vorige week, en daar heb ik dit zo ingevuld. Onze leraar heeft dit fout geteld. Daarom wilde ik even weten of ik goed zat of sat mijn leraar gelijk had..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vrijlichaamsschets van een massa-veer systeem

In dat geval zouden dus álle krachten die op het onderste blok werken omlaag gericht zijn, maar de nettokracht op dat blok desalniettemin omhoog. Impossible.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer