[natuurkunde] Kraan vermogen-kinetische energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 927

Kraan vermogen-kinetische energie

Ik snap niet goe of dat van mij juist om "aantetonen"

Een kraan wordt aangedreven door een motor met een vermogen van 120 kW. tijdens het omhoog brengen van een last gaat er 25% van dit vermogen verloren aan wrijving. kan men met deze kraan een massza van 5 ton in 10 seconden 10 meter hoog brengen? toon aan!

dit heb ik:

P= 120 kW= 120*10^3 W

5 on= 5000kg

t= 10 ss

Ep= mgh

= 5000*10*10m

=5000 00 Joule

P= W/t

= 50000(F*x) / 10 s

= 5 000 0 Watt

is dit aantonen????????

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kraan vermogen-kinetische energie

Ik snap niet goed of dat van mij juist om "aantetonen"
Dit is geen juiste Nederlandse zin.
is dit aantonen????????
Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met één leesteken.

Opmerking moderator

Dit forum is geen kladblok, verzorg je stijl.
Stapgsgewijs:

vermogen = arbeid / tijd

->tijd = arbeid / vermogen

arbeid = benodige energie = E(pot)

vermogen = 0.75 * P(nom)

-> tijd = ...

Vergelijk deze tijd met de 10 seconden die vooropgesteld zijn.
is dit aantonen????????
Neen, je moet antwoorden op de vraag, dat deed je niet. Je berekent iets, en daaruit trek je de conclusie. Dat is hoe je het netjes aanpakt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 927

Re: Kraan vermogen-kinetische energie

Ik heb de tijd berekend en is 55 000 0000 s maar wat bedoeld u dan met vergelijken met de 10 s?

Dat het niet in 20 s lukt?

Berichten: 927

Re: Kraan vermogen-kinetische energie

?????

Berichten: 1.617

Re: Kraan vermogen-kinetische energie

Je mag iets meer geduld hebben. We zijn geen butlers op een terras die je binnen een paar minuten bedienen als je met je vingers knipt.

Aantonen of dit lukt doe je door een sluitende redenering te zoeken waarmee je kunt beslissen of het lukt of niet. Een berekening geeft vervolgens uitsluitsel. Soms kan het op verschillende manieren.

Eerste manier: lukt het snel genoeg?

Bereken hoeveel seconden heeft de kraan nodig om met een vermogen van 120 kW en een rendement van 75% een last van 5000 kg 10 m om hoog te brengen. Als dat 10s of minder is dan lukt het in 10s, is het meer dan 10s dan lukt het niet.

Tweede manier: levert de kraan in 10s voldoende energie?

Bereken hoeveel energie een kraan van 120kW met een rendement van 75% in 10s kan omzetten in hoogte energie van een last. Als dit evenveel is of meer dan de energie die nodig is om een last van 5000 kg 10m omhoog te tillen dan lukt het, anders niet.

Zie je wat ik bedoel? Niet eerst rekenen maar eerst denken.

Als je een redenering hebt dan weet je ook hoe je moet rekenen. Dan hoef je niet in het wilde weg maar wat getallen te vermenigvuldigen en te delen.

Berichten: 927

Re: Kraan vermogen-kinetische energie

Ja sorry daarvoor.

Tijd had ik berekend en was 55 000 0000 S maar is een groot getal dus kan dit wel

Berichten: 1.617

Re: Kraan vermogen-kinetische energie

Lees eerst mijn post maar eens door en laat het tot je doordringen. Ik geloof er niets van dat je de moeite hebt genomen om je er in te verdiepen aangezien je binnen 2 minuten al reageert.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kraan vermogen-kinetische energie

Choco__ schreef: zo 10 nov 2013, 23:25
Tijd had ik berekend en was 55 000 0000 S maar is een groot getal dus kan dit wel
55 000 000 seconden is 15277 uren is 636 dagen is 1,74 jaar.

Mijn boerenverstand zegt me dat dat niet waar kan zijn. In de opgave gaat het over 10 seconden, dan kun je aannnemen dat de werkelijkheid daar in de buurt zal zitten.

Ik heb dit vraagstuk ergens anders ook gezien, en toen heb ik je aangeraden om het in stappen te doen, net wat Anton ook voorstelt.

Dus b.v.: hoeveel energie kost het om 5 ton 10 meter omhoog te hijsen?

En: hoeveel energie kan een motor van 120kW bij een rendement van 75% in 10 seconden leveren?

Dan: welk getal is groter? En daaruit volgt door redeneren: het lukt of het lukt niet.

Ik raad je ook aan om hier geen kale berekening te posten, maar er een stukje tekst bij te zetten, zodat we zien wat je aan het berekenen bent.

Reageer