[natuurkunde] kwik

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 163

kwik

Met een kwikthermometer wordt de temperatuur van een glas met 0,25 liter water gemeten. De kwikthermometer komt uit de omgeving waar een temperatuur van 21,0 °C heerst.

Het kwik bevindt zich in een recht dun glazen buisje met onderaan een reservoir.

De kwikthermometer bestaat uit 53,0 g kwik en een verwaarloosbare hoeveelheid glas.

Als de kwikthermometer in het water wordt gestoken, geeft deze even later een lagere temperatuur van 7,2 °C aan. Verwaarloos de warmteafgifte of warmteopname door het glas.

1

Bereken de volumevermindering van deze kwikkolom door het afkoelen. Geef je antwoord in twee significante cijfers. (Je mag daarbij aannemen dat het glas niet uitzet)

hier kom ik uit op 9,8 . 10^-5 geen idee of dat klopt

2

Bereken de temperatuur die het water had voordat de kwikthermometer erin werd gestoken.

hierbij snap ik het niet helemaal, tenzij de watertemperatuur ongeveer ook 7,2 graden is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: kwik

Opmerking moderator

hier kom ik uit op 9,8 . 10^-5 geen idee of dat klopt
wij ook niet als we geen berekening / aanpak zien :(

en voor machten hebben we super- en subscriptknopjes........

2 Bereken de temperatuur die het water had voordat de kwikthermometer erin werd gestoken.

hierbij snap ik het niet helemaal, tenzij de watertemperatuur ongeveer ook 7,2 graden is.
in 250 g water is de temperatuursinvloed van 53 g kwik niet helemaal verwaarloosbaar. In dit geval mag geconcludeerd worden dat het kwik het water een beetje opgewarmd zal hebben ten koste van zijn eigen temperatuur. Hoeveel valt met deze gegevens te berekenen, Q=m·c·ΔT en zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 546

Re: kwik

Vraag 1:

Eerst heb je 53,0 g kwik bij 21,0 graden. Dat is hoeveel liter?

Kwik gaat nu krimpen, want de temperatuur daalt. De kubische uitzettingscoëfficiënt is... en dus krimpt het kwik door de temperatuurdaling van ...graden met een volume van ... liter.

Vraag 2:

Stel een energiebalans op. De energie afgegeven door het warmere kwik is de energie die wordt opgenomen door het koudere water. Welke formule kun je gebruiken?

Berichten: 163

Re: kwik

vraag 1:

ik heb het berekend met: delta V = gamma . V0. deltaT

gamma: 0,182 . 10-3V0=3,9 (massa/dichtheid: 0,0053/13,546.103) delta T= 13,8 K

delta V = 9,8 . 10-5m3

vraag 2:

energiebalans heb ik inderdaad gedaan, maar ik heb denk ik een fout gemaakt:

Qaf = Qop

(water) c.m.deltaT = c.m.deltaT (kwik)

4,18.103 . 2,5 (??) . x = 0,138.103. 0,0053 . 13.8

x= 0,002

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: kwik

fantastic schreef: zo 10 nov 2013, 17:13
vraag 1:

ik heb het berekend met: delta V = gamma . V0. deltaT

gamma: 0,182 . 10-3

V0=3,9 (massa/dichtheid: 0,0053/13,546.103)

delta T= 13,8 K

delta V = 9,8 . 10-5m3
verkeerd omgerekend van g naar kg

en verder ben je denk ik die factor 103bij de soortelijke massa van kwik vergeten in te voeren, want ik

kom op 9,8·10-9 m³ uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 163

Re: kwik

oke, ja ik zie wat ik fout heb gedaan en nu klopt hij inderdaad wel!

Berichten: 163

Re: kwik

ook de tweede vraag is al gelukt! heel erg bedankt!

Reageer