Intelligentie en gezicht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 773

Intelligentie en gezicht

Oke even ten eerste: ik bedoel dit topic absoluut niet discriminerend, denigrerend of naar, maar weet gewoon niet hoe ik het "netjes politiek verantwoord" moet formuleren en ik vraag het me echt af:

Soms zie je mensen en dan denk je: Zo die heeft een dom hoofd! Waarom is moeilijk te zeggen maar t is een soort van duffe, dommige uitstraling, en t zit ook gewoon in t gezicht soms lijkt wel echt. En als je dan met die mensen gaat praten blijkt ook dat ze 9 van de 10 keer niet bijster slim zijn. Nu moet je dus goed begrijpen dat maakt me geen reed uit, de niet zo inteligente zijn vaak de beste vrienden en liefste mensen, ik wil echt niet uit de hoogte doen of arrogant overkomen..

Maar hoe kan dat nou? Dat je een echt lage inteligentie gewoon ziet aan t gezicht? Dat is toch niet gelinkt in je chromosomen ofzo? Ik snap het echt niet, maar toch kan je t vaak ZIEN..dat vind ik zo vaag, is daar enige verklaring voor?? Er is uit etisch oogpunt vast nog geen onderzoek naar gedaan..dus officieel ist misschien niet eens zo, maar t valt me de laatste tijd steed vaker op.

Berichten: 84

Re: Intelligentie en gezicht

Deze bijvoorbeeld :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Intelligentie en gezicht

Tja, ik herken het wel een beetje, maar ik denk dat het ook voor een deel komt door de algehele uitstraling van mensen. Denk daarbij aan houding, blik in de ogen, kleding, uiterlijke verzorging e.d. Dit maakt veel meer verschil dan je in eerste instantie zou denken. En het zijn dingen die je zelf in de hand hebt. Acteurs maken hier dankbaar gebruik van.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Intelligentie en gezicht

Het is denk ik ook wel zo omdat jij vindt dat diegene er niet bijster slim uitziet, diegene met iets extra's moet komen qua intelligentie (2 x een l, idd, niet zo slim nee :wink: ) om jou ervan te overtuigen dat hij/zij niet dom is. Een soort vooroordeel dus. Ik kan me niet voorstellen dat de combinatie niet intelligent zijn/er dom uitzien vastligt in de chromosomen.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Intelligentie en gezicht

Toch denk ik dat het in het extreme geval wel redelijk klopt (tuurlijk, Stephen Hawking is een uitzondering): als mensen een typisch gezicht hebben, zoals bij zware gevallen van het Down syndroom, dan is dat vaak in 1 oogopslag te zien. Maar dat is alleen voor zulke extreme gevallen zoals deze...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Intelligentie en gezicht

Ik zie er verder hardstikke normaal uit hoor :wink: , met mn intelligentie is niks mis, ik ben nou eenmaal een bèta en mn nederlandse taalvaardigheden laten me wel eens in de steek ja. :roll: Maar ach `t valt me nog wel mee, ik had verwacht door dit topic tenminste geheel afgebrand of geblockt te worden, maar dat valt dus nog mee..
Tja, ik herken het wel een beetje, maar ik denk dat het ook voor een deel komt door de algehele uitstraling van mensen. Denk daarbij aan houding, blik in de ogen, kleding, uiterlijke verzorging e.d. Dit maakt veel meer verschil dan je in eerste instantie zou denken. En het zijn dingen die je zelf in de hand hebt. Acteurs maken hier dankbaar gebruik van.
Ik denk wel dat dit een redelijk goede verklaring is ja..(en hee, gelukkig, een serieus antwoord) en mensen met syndroom van Down zijn natuurlijk een goed, maar heel extreem voorbeeld, waar het ook echt genetisch is.. Dr zitten natuurlijk nog heel wat gradaties tussen gemiddeld intelligent en Down.. en misschien zijn het nou net die mensen die ik bedoel.

Stephen Hawking vind ik een heel slecht voorbeeld, dat is helemaal niet wat ik bedoel, aan die man zie je gewoon dat er vanalles mis is met zn lijf, dat zegt niks over intelligentie, Ik heb zelfs een hekel aan mensen die als je met iemand in een rolstoel bent, ze jou aanspreken en degene in de stoel negeren of die meteen achterlijk is...

En ik bedoelde het ook echt niet in t algemeen, alsof je aan elk gezicht de intelligentie zou kunnen aflezen, das onzin, maar gewoon soms, tja kan je het volgens mij toch wel zien.

Ohja ik heb ook nog lopen nadenken over of t door mijn vooroordeel (wat ik wel naar vind klinken maar misschien toch wel zo is) ze meteen maar met heel wat moeten komen om me te overtuigen dat het niet zo is, maar dat denk ik toch niet, ik denk meer bestraffend tegen mezelf: welnee joh, denk niet zo naar, dat moet toch wel meevallen....

Nog meer opmerkingen suggesties of gedachtengangen? Ik vind het zelf namelijk een vreemd maar wel interessant fenomeen..

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Intelligentie en gezicht

Iniminie schreef:WHAAAHAAHAHAHA

:D   :D  

*verwijst door naar psychologie forum*   :roll:   :P   :P
Ktsht!

Hoe raar het ook klinkt, mooiere mensen worden als intelligenter aanzien.

Lelijke mensen zijn te lelijk en worden niet als slim aanzien maar als wereldvreemd.

Natuurlijk stelt zich dan de vraag; wat is een mooi en wat is lelijk.

(Ik bespaar u foto's van Monica Bellucci maar dat is een mooiestandaard om te vergelijken)

P.S.: men spreekt hier over een begineffect, na vijf minuten praten kan je natuurlijk..een ander beeld hebben gevormd.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Intelligentie en gezicht

In welk forum zou dit topic het beste thuishoren?

Hier?

Medisch

Psychologie

Filosofie/ethiek.

Ik denk dat hier veel factoren spelen, waarvan vele subjectief, maar niet allemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Intelligentie en gezicht

Hmm tja ik weet het dat mooi vaak als intelligent wordt gezien, maar toch ben ik het daar niet helemaal mee eens, aan sommige geweldig mooie beauty queens (ik noem maar wat) kan je soms toch wel zien dat t leeghoofden zijn......

Eneee, ik heb t bij biologie gezet, omdat ik me afvroeg of er misschien dan toch een biologische, dan wel genetische oorzaak achter zit, het ging me niet om het psychologische aspect van wat vinden mensen mooi en slim...

Maar als ik t zo lees dus niet, of er heeft nog nooit iemand over nagedacht, of onderzoek naar kunnen doen, want tja, hoe defineer je wetenschappelijk een domme uitstraling?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Intelligentie en gezicht

Daar zijn wel onderzoeken over gedaan. Alleen had ik geen zin om daar uitvoering op in te gaan.

Zoals ik al zei heeft dit vooral te maken met het begineffect.

Wat is je eerste indruk van mensen. En deze indruk wordt vooral pre-verbaal via expressies en non-verbale informatie gelegd.

En wat is het mooiste; het symmetrische glimlach. En symmetrie betekent

uiterlijk schoon.

Variabelen die nog een rol spelen in de oordeelsvorming: geslacht, nationaliteit, cultuur, situatie, ...

En je hebt natuurlijk de klassieke verklaring: de spill-over hypothese in functie van "the survival of the fittest": knap uiterlijk wordt gegeneraliseerd naar andere domeinen "knap" in het hoofd, knap in sport, ...
maar toch ben ik het daar niet helemaal mee eens, aan sommige geweldig mooie beauty queens
Van contaminatie gesproken; sommige vrouwen zijn inderdaad zo mooi dat mensen eerder achterdochtig gaan worden. Vooral een vrouw-vrouw vergelijking kan jaloezie opwekken.

En geloof me, er is niets op aarde dat zo hard spreekt in vergelijkingscomponenten en categoriën dan vrouwen (Lees ook: sociale categorisatie wordt bevordert door onzekerheid, en vrouwen zijn onzekere wezens niet waar?)

bv. Nathalia (een belgische zangeres) wordt als sympathiek aanvaardt omdat ze geen bedreiging is; ze heeft een dikke poep

bv. Veronique De Kock (de mooiste Belgische vrouw) wordt als een arrogant dom wijf behandelt omdat ze nagenoeg perfect is.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 168

Re: Intelligentie en gezicht

en hoe zit het dan met de domme blondjes... die zijn normaalgezien toch mooi?

ik steek dat ook op: self fullfilling prophecy... iemand die er goed uitziet krijgt sowieso meer krediet...
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Intelligentie en gezicht

Dimevil schreef:en hoe zit het dan met de domme blondjes... die zijn normaalgezien toch mooi?

ik steek dat ook op: self fullfilling prophecy... iemand die er goed uitziet krijgt sowieso meer krediet...
Goed gedacht,

Verwachten mbt de interactiepartner zullen er toe leiden dat men zich zo gaat gedragen dat de partner deze verwachtingen gedragsmatig confirmeert.

Domme blondjes, ik ken zoveel blonde mooie vrouwen die ik niet als dom bestempel. Meestal ga je dan kijken naar andere variabelen zoals kledij (sletterig?), haar naam Vicky, Brenda, ..

Met andere woorden: het is niet een eenduidige relatie en mooi zijn is niet exclusief gekoppeld aan slim.

Wat het wel vooral doet is: verwachtingen scheppen (begineffect) en meestal zijn deze positief.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 81

Re: Intelligentie en gezicht

WendyTje schreef:Oke even ten eerste: ik bedoel dit topic absoluut niet discriminerend, denigrerend of naar, maar weet gewoon niet hoe ik het "netjes politiek verantwoord" moet formuleren en ik vraag het me echt af:

Soms zie je mensen en dan denk je: Zo die heeft een dom hoofd! Waarom is moeilijk te zeggen maar t is een soort van duffe, dommige uitstraling, en t zit ook gewoon in t gezicht soms lijkt wel echt. En als je dan met die mensen gaat praten blijkt ook dat ze 9 van de 10 keer niet bijster slim zijn. Nu moet je dus goed begrijpen dat maakt me geen reed uit, de niet zo inteligente zijn vaak de beste vrienden en liefste mensen, ik wil echt niet uit de hoogte doen of arrogant overkomen..

Maar hoe kan dat nou? Dat je een echt lage inteligentie gewoon ziet aan t gezicht? Dat is toch niet gelinkt in je chromosomen ofzo? Ik snap het echt niet, maar toch kan je t vaak ZIEN..dat vind ik zo vaag, is daar enige verklaring voor?? Er is uit etisch oogpunt vast nog geen onderzoek naar gedaan..dus officieel ist misschien niet eens zo, maar t valt me de laatste tijd steed vaker op.
Het kan wel zijn dat je voor een deel aan iemands gezicht kan zien hoe intelligent die is, theoriën over een verband tussen intelligentie en fysische kenmerken bestaan al ten tijde van Plato, (iemand met een erg lang gezicht en dito voorhoofd leek op een ezel zo vond men, en die kreeg dan geen toegang tot een (betere) school). Doch werd er nooit een empirisch verband gevonden dat deze stelling kon bevestigen. ( En gelukkig maar, allicht.)

Ondertussen hebben we wel weet van andere factoren die dit verschijnselijl, tenminste deels, kunnen verklaren.

- Ten eerste staat een eigenschap als intelligentie niet los van iemands socio-economische status. Zo is het vaak zo dat mensen met een hogere sc-status, doordat ze een hogere opleiding hebben kunnen doen bv., intelligenter zijn.

Maar het effect kan natuurlijk ook omgekeerd zijn: iemand krijgt een hoge status door zijn intelligentie, en in dat geval heb je wel gelijk.

Bijvoorbeeld: Iemand die niet zo 'sjiek' gekleed is zie je al snel als iemand minder intelligent, en de andere als iemand intelligenter, terwijl kledingsstijl niet noodzakelijk afhangt van factoren als iemands' intelligentie.

En de socio-economische status is maar één van de variabelen die kunnen interageren met intelligentie.

- Je hebt daarnaast ook het probleem dat we niet precies weten wat intelligentie is. Er zijn heel veel mogelijke definties, en zo mogelijk nog meer terreinen waarop iemand intelligent kan zijn. Zo gaan IQ en EQ bv. niet altijd samen, hoewel je niet kan zeggen dat de ene vorm 'meer' een vorm van intelligentie is dan de andere.

- Daarnaast heb je nog het probleem van de biasen. Indien we een bepaalde hypothese in ons hoofd hebben dan werken onze hersenen zo dat, als we nu willen of niet, we informatie die deze hyptohese kan bevestigen sneller en meer op zullen merken dan informatie die deze hypothese niet bevestigd.

Als we van iemand denken dat hij dom is bv. gaan we dus ook sneller 'zien' dat hij dom is, ook al stelt hij niet noodzakelijk 'dom' gedrag.

- Daarbij is zoiets als hoe iemand eruit ziet ook redelijk situatiespecifiek natuurlijk, terwijl intelligentie een meer stabiele variabele is (of dat wordt toch verondersteld). Iemand die ziek is of heel moe is ofzo kan er wat onverzorgder uitzien, maar kan toch intelligent zijn, bijvoorbeeld.

Ik wil hiermee niet beweren dat het onzin is wat je vaststelt ofzo, en ook niet ik dat niet heb of herken of dat dit negatief is ofzo. Maar ik denk dat we ons ervan bewust moeten zijn dat onze (voor)oordelen kunnen leiden tot self-fulfilling prophecies en dat we op deze manier vaak (onbewust) onze hypothesen bevestigd zien, ook al is daar geen echte aanleiding toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Intelligentie en gezicht

een bekend spreekwoord zegt:
wie erg dom is, ziet er ook zo uit
:roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Intelligentie en gezicht

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar zeker. Regelmatig zie ik mensen met een tatoo op hun achterhoofd. Dan denk ik 'die zijn er zeker op gevallen'. Je maakt mij dan niet wijs dat ze echt pienter zijn.

Reageer