Electron degeneracy pressure (NL woord hiervoor)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 7

Electron degeneracy pressure (NL woord hiervoor)

Witte dwergen zijn niet plat te drukken, totdat er niks meer overblijft.

Ondanks dat de uitwaartswerkende krachten (door kernfusie) zijn verdwenen, waardoor de zwaartekracht vrij spel heeft om de kern van de ster plat te drukken, zal een witte dwerg niet verdwijnen.

Dit komt door de "Electron degeneracy pressure". Elektronen stoten elkaar af en zijn daardoor lastig samen te drukken. Wanneer we de elektronen toch ver genoeg samenpersen, zal er een nieuwe uitwaartswerkende kracht ontstaan die de zwaartekracht kan tegenhouden. (stabiliseert witte dwerg)

Mijn vraag is nu, weet iemand wat het officiële Nederlandse begrip hiervoor is?

Gewoon letterlijk vertalen? -> elektron degeneratie druk?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Electron degeneracy pressure (NL woord hiervoor)

Elektron ontaardingsdruk.
Witte dwergen zijn niet plat te drukken, totdat er niks meer overblijft.
Dat is niet correct. Als de druk nog meer opgevoerd wordt onstaat een neutronenster die door neutron ontaardingsdruk in stand wordt gehouden, zie Chandrasekhar limit.

Nog verder verhogen van de druk levert (met als hypothetische tussenstap de quarkster) een zwart gat op klik. Zie ook het Pauliprincipe .

Berichten: 7

Re: Electron degeneracy pressure (NL woord hiervoor)

Michel Uphoff schreef: do 14 nov 2013, 21:27
Dat is niet correct. Als de druk nog meer opgevoerd wordt onstaat een neutronenster die door neutron ontaardingsdruk in stand wordt gehouden, zie Chandrasekhar limit.

Nog verder verhogen van de druk levert (met als hypothetische tussenstap de quarkster) een zwart gat op klik. Zie ook het Pauliprincipe .
U heeft helemaal gelijk. Ik had me te erg gefocust op witte dwergen met als gevolg, dat ik een onjuiste bewering heb genoteerd.

Reageer