Statica: Inklemming (hyperstatisch)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Statica: Inklemming (hyperstatisch)

Gegroet iedereen,

Mijn probleem luidt als volgt. Voor een project zou ik graag een plaat tillen met een verdeelde massa. Van deze plaat ken ik de massa en het zwaartepunt.

Om deze plaat met een massa van 800 Newton te tillen heb ik een tweedelige arm getekend met twee 'schoenen' die op de voorrand en achterrand van het profiel aangrijpen. De twee delen van de arm zullen aan elkaar gelast worden. Deze las is gelegen in een krachtendoos die boven het zwaartepunt van de plaat zal gelegen zijn en waar tevens op de doos 4 kabels zullen aangrijpen om de arm met de plaat op te tillen.

Nu zou ik graag mijn maximum buig- en torsiemomenten in beide delen van de arm kennen zodanig dat ik mijn profielen zou kunnen kiezen om deze arm te fabriceren.

De massa van de arm en zijn zwaartepunt wil ik even verwaarlozen.

Opgepast: Op onderstaande foto heb ik mijn buigmoment in beide inklemming nog vergeten tekenen. In totaal zijn er dus geen 4 maar 6 onbekenden.

Heeft hier iemand ervaring met het oplossen van hyperstatische systemen?
Bijlagen
img097.jpg
img097.jpg (49.58 KiB) 571 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Statica: Inklemming (hyperstatisch)

Hyperstatische stelsels kunnen opgelost worden met gepaste software zoals Scia Engineer ofwel met de hand.

Met de hand kan je dit doen door hyperstatische onbekenden in te voeren. Een voorbeeld hiervan kan je zien in de pdf in bijlage.

Let op, dit zijn oplossingen die ik heb gekregen in het kader van een vak dat ik vorig jaar heb gevolgd aan de universiteit. Hoewel ik ze allemaal heb nagerekend, zijn deze oplossingen dus niet 'mijn eigen werk', ere wie ere toekomt.
reeks_0.pdf
(2.15 MiB) 207 keer gedownload
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 4

Re: Statica: Inklemming (hyperstatisch)

Dankjewel.

Zodadelijk eens doornemen. Ik heb twee jaar terug in een vak 'aanvullende sterkteleer' ook een introductie tot de hyperstatica meegekregen. Nu was dit deel wel niet mijn sterkste kant op dat examen :oops:

Nuja, hoe gaat dat gezegde weer, waar een wil is...

ps: Mooi handschrift!!

Berichten: 4

Re: Statica: Inklemming (hyperstatisch)

Ondertussen heb ik uit frustratie het component gesimuleerd in matrixframe. De output daar leek me vrij aannemelijk en het is mij aan de hand van de resultaten daar gelukt om de nodige profielen te kiezen, wat een beetje mijn doel was. Indien iemand nog een poging wil ondernemen met de hand, be my guest, anders mag deze weg ;)

Reageer